:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
7 August 2014

De kunst van het kijken

Wat kan het museum betekenen voor de opleiding van toekomstige artsen? Afgelopen voorjaar kwam Alex Linsen, docent bij de huisartsenopleiding van het Erasmus MC met deze vraag naar het museum toe. Hieruit ontstond een interessant experiment over het oefenen in het kijken.

Waarneming en visuele analyse behoren tot misschien wel de belangrijkste vaardigheden van artsen. Waar kun je die beter trainen en ontwikkelen dan in het museum?

Samen ontwikkelden we het concept voor een driedelige cursus met als werktitel ‘De kunst van het kijken’. De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten, waarin studenten de kunstwerken niet alleen goed moeten bekijken, maar zich ook trainen in het beschrijven van wat ze zien en het kritisch bevragen van wat ze horen. In speciale opdrachten beschrijft bijvoorbeeld een deelnemer een kunstwerk, terwijl de anderen het kunstwerk niet kunnen zien. Aan de hand van de beschrijving maken zij een tekening van het kunstwerk. Niet alleen de observatie-, ook de communicatievaardigheden, worden door de andere deelnemers direct getoetst.

Over de pilot van De kunst van het kijken verscheen onlangs een mooi artikel in de Monitor, het tijdschrift van Erasmus MC

Monitor, het tijdschrift van Erasmus MC

We voerden dit voorjaar verschillende pilots uit, zowel met docenten als studenten van de huisartsenopleiding. De Monitor, het tijdschrift van Erasmus MC, wijdde er een mooi artikel aan: ‘Als je eerst een abstract schilderij hebt gezien, ga je aannemen dat het tweede schilderij ook abstract is. Ik heb geleerd om geen tunnelvisie te krijgen en zoveel mogelijk ruim te blijven denken’, zei een van de deelnemers terugblikkend. En zo ontdekten we allerlei interessante opbrengsten. Reden genoeg een volgende stap te zetten: alle huisartsstudent het museum in!

Catrien Schreuder