:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Topstukken uit collectie vijf jaar te zien bij zuiderburen aan de Schelde.

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) opent de deuren na elf jaar. Acht topstukken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen zijn vanaf 24 september voor vijf jaar te zien in het heropende KMSKA.

Naast een volledig gerenoveerd museumgebouw is gewerkt aan een vernieuwde collectiepresentatie. Om de Antwerpse collectie een ruimere context te geven en de impact van de thema’s te vergroten bij het publiek, wordt deze verrijkt met acht langdurige bruiklenen. Werken van onder andere Dalí, Kokoschka, Jan Toorop, Delacroix en Bill Viola schitteren tijdens de langverwachte heropening. Deze uitzonderlijke en langdurige bruikleen aan de Zuiderburen is mogelijk omdat het Rotterdamse museum nog tot 2029 gesloten is voor een grootschalige renovatie. 

Boijmans x KMSKA

Om de Boijmans collectie zoveel mogelijk zichtbaar te houden voor het publiek tijdens de renovatie van het museum worden er lokaal, nationaal en internationaal samenwerkingen aangegaan om dit mogelijk te maken. Tot nu toe in de vorm van tijdelijke tentoonstellingen, maar nu dus ook met deze langdurige samenwerking. Niet zo vreemd dat de Rotterdamse collectie een plaats krijgt in de Belgische havenstad. De beide steden werken al intensief samen op politiek en economisch gebied, en nu dus ook een extra impuls aan de culturele uitwisseling. 

Verrijking met 8 Rotterdamse werken uit Boijmans collectie

Het KMSKA toont de acht Boijmans kunstwerken in hun nieuwe collectieopstelling, met een selectie van 600 werken, waarin ‘ontdekken’ en ‘beter kijken’ centraal staan door onder andere thema’s en onverwachte confrontaties.  

Het werk van Marcel Broodthaers, Une vipère, un vampire, une vitre, vult de traditie van de ambiguïteit van de allegorische beeldraadsels uit de renaissance en de barok mooi aan. Terwijl Kings of Egypt II van Jean-Michel Basquiat wordt getoond in de zaal Onmacht, in combinatie met vier witmarmeren barokke bustes van gouverneurs-generalen tegenover Rodins’ sculptuur van Pierre de Wissant. Dit werk staat uiteraard voor de machtelozen in de maatschappij. Basquiats werk straalt een duistere dominantie uit, waardoor het thema van de zaal zeer goed geïllustreerd wordt. 

Marcel Broodthaers, Une vipère, un vampire, une vitre (Een adder, een vampier, een glas), 1974, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en VriendenLoterij 2010
Marcel Broodthaers, Une vipère, un vampire, une vitre (Een adder, een vampier, een glas), 1974, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en VriendenLoterij 2010
Jean-Michel Basquiat, Koningen van Egypte II, 1982, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, schenking: Hans Sonnenberg 2012
Jean-Michel Basquiat, Koningen van Egypte II, 1982, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, schenking: Hans Sonnenberg 2012

Landschap met touwtjespringend meisje van Salvador Dalí neemt een centrale plaats in de zaal Kwaad. Het drieluik met het touwtje springend meisje in een woestijn symboliseert mogelijk een gelukkige jeugdherinnering, maar het kwaad ligt in de oorverdovende stilte verscholen. Christus aan het kruis van Eugène Delacroix is naast het altaarstuk geplaatst. In deze indringende schets van een Kruisiging combineert Delacroix een compositie van Rubens met het licht van Rembrandt. Delacroix bewonderde in het bijzonder De Lanssteek, een schilderij dat hij twee maal tijdens zijn leven in Antwerpen ging bestuderen. Een van de publiekslievelingen in Rotterdam, De mandril van Oskar Kokoschka, vormt een contrast bij een reeks portretten van voorname burgers uit de zeventiende eeuw. Met wilde penseelstreken en felle kleuren geeft Kokoschka het wilde karakter van een mandril weer, net als de schilder een geïsoleerd wezen.  

Avondlandschap met boerenkar van Peter Paul Rubens mag niet ontbreken in het bruikleen. Het avondlandschap van Rubens vormt een erg mooie aanvulling op de bijzondere, maar voornamelijk religieuze werken van de meester in de collectie van het KMSKA. De poëzie van het lieflijke landschap kondigt de romantiek aan. Rubens’ wereldbeeld staat in contrast met voorstellingen van ongetemde en dreigende natuur in dezelfde zaal. 

Bill Viola’s video van de Man of Sorrows wordt geconfronteerd met Christusvoorstellingen van de hand van Albrecht Bouts en James Ensor. En het achtste kunstwerk, De nieuwe generatie van Jan Toorop, krijgt een plek naast het symbolistische werk ‘De val van de opstandige engelen’ (1889) van zijn goede vriend James Ensor. Toorop en Ensor deelden een belangstelling voor irreële onderwerpen in een stijl die als het ware afscheid neemt van het realisme. 

Nu te zien

Op 24 september openen de deuren van het vernieuwde Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Na elf jaar bouwen en renoveren is het publiek er opnieuw welkom. Tickets zijn verkrijgbaar via www.kmska.be. 

Collectie Boijmans zichtbaar tijdens de renovatie

Tijdens de sluiting van het museum blijft de collectie (151.000 kunstwerken) zoveel mogelijk zichtbaar in binnen-en buitenland. Met het gloednieuwe Depot Boijmans Van Beuningen krijgt de collectie een permanente opslaglocatie die publiek toegankelijk is.