:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

Biografie over passie en schoonheid: 175 jaar collectie Vormgeving

Mienke Simon Thomas presenteert nieuw boek over de collectie die zij bijna 30 jaar beheerde. De Rotterdamse collectie Vormgeving barst van prachtige objecten, maar waaróm verzamelt een museum eigenlijk?

Voormalig conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving Mienke Simon Thomas komt vandaag met haar nieuwe boek, Voortschrijdend inzicht: een biografie van de collectie vormgeving. Na een conservatorschap van bijna dertig jaar sluit zij haar loopbaan in Museum Boijmans Van Beuningen af met deze Boijmans Studie naar de geschiedenis en samenstelling van de collectie. Vandaag presenteert zij de studie, waar ze drie jaar aan werkte, tijdens het symposium van de Stichting Design Geschiedenis Nederland in het nieuwe depot. In dit rijk geïllustreerde boek beschrijft zij wie of wat de afgelopen 175 jaar bepaalde wat het museum verwierf en hoe voortschrijdend inzicht dat verzamelbeleid ook steeds weer veranderde. De objecten lopen uiteen van ambachtelijk gedraaide kookpotten tot unieke gegraveerde gedenkglazen en in massa geproduceerde stalenbuisstoelen. Maar waarom zijn al deze voorwerpen eigenlijk verzameld? Het boek is vanaf vandaag verkrijgbaar in de depot store, de webshop en in de boekhandel.

Het lezen van deze studie biedt plezier en inzicht in onze geschiedenis. Sinds 1849 is het museum een spiegel van verzamelaars en mecenassen. Zij schonken aan deze deelcollectie zo’n 25.000 stukken. Dilemma’s die kleven aan het vak en het museumwezen worden openhartig gedeeld. Alleen als de publieke- met de particuliere sfeer samenwerkt staat het museum sterk. Én als de kennis van een conservator gepaard gaat met de vurige wens om die met anderen te delen. Het prachtige cv van Mienke Simon Thomas toont dit overduidelijk aan.Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen

Meest gevarieerde deelcollectie
Mienke Simon Thomas, conservator in het museum van 1993 tot 2021, blikt terug, beschouwt en draagt over. Centraal in het verhaal staan de passies van particuliere verzamelaars, de emancipatie van het studiegebied, maatschappelijke veranderingen en, niet in de laatste plaats, de persoonlijke voorkeuren van de directeuren en de medewerkers. De afdeling vormgeving is zonder twijfel de meest gevarieerde deelcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen. In het nieuwe publieke depotgebouw kan iedereen zich verwonderen over het uiteenlopende karakter van deze 50.000 stukken tellende verzameling. Maar waarom zijn al deze voorwerpen eigenlijk verzameld? En wat hebben ze ons te vertellen? Wat is de gemene deler tussen een jurk van Viktor&Rolf, een glas van Copier, een zilveren zoutvat van Van Vianen en een typemachine van Sottsass?

 'Voortschrijdend inzicht’ benadrukt dat er veel veranderingen in het beleid van het museum zijn aan te wijzen, op allerlei verschillende vlakken. Het streven naar meer inclusie en diversiteit is het meest recente voorbeeld van een dergelijke bijstelling binnen de afdeling vormgeving. Want, wat dit boek naast honderd en een nieuwe verhalen over dit collectieonderdeel vooral biedt is het inzicht dat deze ontwikkelingen altijd aan de orde van de dag waren.Mienke Simon Thomas, voormalig conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving, Museum Boijmans Van Beuningen

Geschiedenis van mensen
Het onderzoek heeft zich vooral gericht op het ‘waarom’ van de collectie. Om die reden is deze studie geen droge opsomming geworden van alle duizenden objecten die het museum in de loop der tijd op het gebied van vormgeving verwierf. Wel zijn er veel voorbeelden gebruikt om de achtergronden van de collectie te behandelen — ongeveer 900 objecten zijn ook daadwerkelijk afgebeeld en beschreven. In de meeste gevallen gaat het om voorwerpen die Simon Thomas representatief vond voor de collectie, maar soms ook koos ze juist voor objecten die nog zelden waren gepubliceerd.

De geschiedenis van de collectie vormgeving van Museum Boijmans Van Beuningen is in de eerste plaats de geschiedenis van mensen en pas in de tweede plaats de geschiedenis van de objecten. Het gaat vooral over de passie die deze mensen hadden voor de schoonheid van de voorwerpen die hen omringden en voor de verhalen die daarachter verborgen zijn.