:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top

à la campagne: Franse impressionisten uit Rotterdam naar het Fries Museum

De collectie Franse impressionisten uit Museum Boijmans Van Beuningen reist volgend jaar naar Leeuwarden. Het Fries Museum maakt samen met Boijmans een grote tentoonstelling over de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst, met landschappen van Franse meesters als Monet en Cézanne maar ook Nederlandse kunstenaars als Maris en Weissenbruch.

De tentoonstelling 'À la campagne! Het Franse licht van Maris tot Monet' is te zien van 19 februari tot en met 17 juli 2022 en is onderdeel van de Friese triënnale Arcadia, de triënnale waarin met een uitgebreid cultureel programma 100 dagen lang wordt stilgestaan bij maatschappij, landschap en erfgoed.

Over Franse landschapsschilders en de invloed op Nederlandse kunstenaars

De topcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen kan dankzij de renovatie en vernieuwing van het museumgebouw voor eenmaal naar Leeuwarden reizen. Komend voorjaar organiseert het Fries Museum een tentoonstelling over de Franse landschapsschilders in de 19de eeuw en de Nederlandse kunstenaars die door hen beïnvloed werden. De tentoonstelling laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de kunst; de zonnestralen schitteren op het water en vallen door de bladeren, en de wind danst op het doek. De schilderijen en tekeningen van onder meer Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch tonen de ontwikkeling van deze ‘Franse blik’, van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme.