Dankzij de helpende hand van onze museumcollega’s en de unieke samenwerkingen die hieruit voortkomen, kunnen wij een mooi programma bieden aan ons publiek. Ik ben dankbaar en trots dat we dit met elkaar in zo’n korte tijd hebben kunnen realiseren. Zo kunnen we onze bezoekers blijvend verrijken en verrassen met topkunst in een unieke setting. Tegelijkertijd maken we achter de schermen plannen voor de toekomst. Dat onze deuren ondertussen geopend blijven, is van wezenlijk belang voor het museum.
Annabelle Birnie - directeur Hermitage Amsterdam.
Spraakverwarring
Het Bijbelverhaal over de toren speelt zich af na de zondvloed die Noach en zijn familie als enige hebben overleefd. Noachs nakomelingen hadden zich van God over de aarde moeten verspreiden, maar ze doen het tegenovergestelde: eensgezind bouwen ze een toren die hen van een eventuele nieuwe zondvloed kan redden. Babel, in het land Sinear, is de eerste stad die door de nakomelingen van Noach wordt gebouwd. Daar laat Koning Nimrod de toren bouwen die tot de hemel reikt. Een hoogmoedig plan, waarmee hij handelt tegen Gods wil. Volgens het verhaal wordt God boos. Hij straft de bouwers door verwarring te stichten. Ze verstaan elkaar niet meer en het bouwproces loopt in het honderd. Vanaf dat moment leven zij in ‘Babylonische spraakverwarring’ met elkaar.
Vijf eeuwen omzwervingen
'De toren van Babel’ heeft heel wat meegemaakt vanaf het moment dat het Bruegels atelier verlaat 440 jaar geleden tot het in het museum terechtkomt in 1958. Voor een deel is de zwerftocht van het schilderij nog te traceren. Omstreeks 1600 bevindt het werk zich in de kunstverzameling van Rudolf II van Praag, samen met nog meer schilderijen van Bruegel. Omstreeks 1620 is het weer terug in Antwerpen. Door een zegel op de achterkant van het paneel weten we dat het een eeuw later in het bezit is van Elisabeth Farnese, de tweede vrouw van koning Filips V van Spanje. In 1935 duikt het schilderij pas weer op in de Parijse kunsthandel. Kunstverzamelaar D.G. van Beuningen koopt het schilderij een jaar later voor een kapitaal bedrag van 120.000 gulden. Samen met het grootste deel van zijn verzameling komt 'De toren van Babel’ in 1958 in het museum te hangen
Over Dutch Heritage Amsterdam
De Hermitage, het museum aan de Amstel, dat na de breuk met Rusland in een uitzonderlijke situatie belandde, ontwikkelde in korte tijd een tentoonstellingsserie voor de zomer. De serie kent in totaal vier afzonderlijke meesterwerken en museale samenwerkingen. Het is een programmering met wereldberoemde publiekslievelingen in het gebouw van de Hermitage. ‘Het melkmeisje’ van Johannes Vermeer uit het Rijksmuseum deed de aftrap. Gevolgd door het werk van Vincent van Gogh, ‘Het Gele Huis (De straat)’ uit het Van Gogh Museum. Als derde is op dit moment ‘het Zelfportret’ van Rembrandt van Rijn uit het Mauritshuis te zien. De toren van Babel van Pieter Bruegel I uit Museum Boijmans Van Beuningen sluit de serie af (dinsdag 26 juli t/m zondag 28 augustus). Dankzij deze gestes van de musea kon een programmering met wereldberoemde publiekslievelingen worden mogelijk gemaakt. Lees meer op dutchheritageamsterdam.nl.