:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

'Het depot is een prachtig voorbeeld van ondernemerschap'

Interview met Antoinette Laan, voormalig wethouder Rotterdam.

‘Ik vergeet het nooit’, zegt Antoinette Laan, voormalig wethouder van kunst en cultuur. Ze herinnert zich dat ze ’s avonds thuis nog stukken zat te lezen. Buiten plensde het enorm en om 21.30 uur ging de telefoon. Het was Sjarel Ex en hij zei: ‘De depots lopen onder! Nu is het écht genoeg geweest, we moeten nú wat gaan doen!’

Dat zei hij met enige dramatiek in zijn stem?

Ja, en dat is natuurlijk ook wel begrijpelijk. Sjarel pleitte niet voor zichzelf, maar voor de kunstwerken van de gemeente. Hij was en is de beheerder, dus eindverantwoordelijk. Toen ik in 2010 als wethouder begon, was Sjarel een van de eerste mensen die mij benaderde. Hij vertelde me het hartverscheurende verhaal over de slechte conditie van de museumdepots. Na zijn telefoontje was het duidelijk dat er iets moest gebeuren. Een bijkomend probleem voor de gemeente was dat we op een begroting van 4,3 miljard euro maar liefst 500 miljoen moesten bezuinigen. Voor cultuur hadden we eerst nog een budget van 90 miljoen per jaar en dat moest terug naar 77 miljoen per jaar.

Voor het depot lagen twee opties op tafel: een soort ‘Fort Knox’ aan de rand van de stad en een publiek toegankelijk depot. Ondanks de bezuinigingen is het de laatste, duurdere variant geworden. Hoe is dat zo gekomen?

Als gemeente konden we het niet allemaal zelf betalen, maar toen kwam Stichting De Verre Bergen, Rotterdams maatschappelijk investeringsfonds, in beeld. Zij hadden Sjarel benaderd en wilden een gedeelte van de financiering van het gebouw voor hun rekening nemen. Dit omdat ze iets wilden toevoegen aan de stad. En Hamit Karakus, de wethouder van ruimtelijke ontwikkeling, was van mening dat je de stad ook af en toe wat moest geven. Als college wilden we de stad een impuls geven en de collectie publiek toegankelijk maken. Ondanks dat er bezuinigd moest worden hebben we daarom toen eensgezind het besluit genomen dat we het tóch moesten doen. Dat is misschien wel een beetje Rotterdams: doen als het eigenlijk niet kan.

'Er wordt opnieuw een iconisch gebouw aan de stad toegevoegd. Daarmee laat je zien dat Rotterdam zichzelf steeds weer blijft uitvinden.'

Antoinette Laan, voormalig wethouder Rotterdam.

U zat namens de VVD in het college. De houding van uw partij is ‘prima om cultuur te ondersteunen, maar een instelling moet wel zijn eigen broek kunnen ophouden’.

Ja, dat krijgen we vaker te horen. Ik vind het altijd een compliment als iemand dat zegt. Ik ben voor ondernemerschap en dit is een prachtvoorbeeld daarvan. De mensen van het museum hadden een droom en ze realiseerden zich dat ze niet alleen afhankelijk van de overheid konden zijn. Ze zijn zelf met een oplossing voor de financiering gekomen. Het is magnifiek wat ze tot nu toe hebben gerealiseerd, mede omdat ze buiten hun eigen grenzen zijn gaan kijken. Als cultuurliefhebber en als VVD-er heb ik daar grote waardering voor.

Welke rol gaat het depot straks spelen voor Rotterdammers, bedrijven en bezoekers?

We moeten Rotterdammers meer bewust maken van het feit dat de museumcollectie van ons allemaal is. Je kunt het straks allemaal zien in het depot en het ís ook van jou. Zo betrekken we er meer mensen bij en maken we cultuur laagdrempeliger. Het bedrijfsleven heeft de kans te laten zien hoe goed de samenwerking met een culturele instelling kan uitpakken. We kunnen samen iets moois neerzetten, waar beide partijen van profiteren, terwijl ook de lasten gedeeld worden. En voor alle bewoners, bedrijven en bezoekers van Rotterdam wordt er opnieuw een iconisch gebouw aan de stad toegevoegd. Daarmee laat je zien dat Rotterdam zichzelf steeds weer blijft uitvinden. Dat is het gave van deze stad.

Kubuswoningen (1984).
Kubuswoningen (1984).
Erasmusbrug (1996).
Erasmusbrug (1996).
Centraal Station (2014).
Centraal Station (2014).

Volgt u de ontwikkelingen van het depot nog?

Als ik iets in krant zie, dan lees ik het direct. Laatst was ik in de buurt en heb ik een rondje om het depot heen gelopen. Ik stond wel te kijken hoe het gebouw groeit. Ik hoop dat straks als het open gaat en ik naar binnen ga, het gelukt is om de collectie echt toegankelijker te maken. Daar verheug ik me nu al op!

Depot Journaal

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Depot Journaal #2 dat deel uitmaakt van een serie van 6. Wil je graag alle gedrukte edities thuis ontvangen? Stuur dan een email naar info@boijmans.nl met je volledige naam en adres, plus de vermelding ‘ontvangst Depot Journaal’.