:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor 'De hemelvaart van de heilige Laurentius'

Compositiestudie voor 'De hemelvaart van de heilige Laurentius'

Alessandro Maganza (in circa 1615)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor 'De hemelvaart van de heilige Laurentius'
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 311 mm
Breedte 215 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 22 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1615
Watermerk Contramerk Letters FG met daarboven een klaverblad (in het midden, op P4 van 8P, vH), waarschijnlijk behorend bij een watermerk van het type Kruisboog. Een bijna identiek contramerk komt voor op een andere tekening van Maganza in MBVB, inv. S 25. [zie afb.] Een vergelijkbaar contramerk Letters PL met een drieblad is aanwezig in een tekening van Maganza in de Fondation Custodia, Parijs (Byam Shaw 1983, nr. 254, dl. 2, p. 131, ill. Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Inscripties 'Il Greco - Teotocopuli', '18 m' en '19' (op ontbrekende verwijderde doublure, l.o., m.o. en m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op ontbrekende verwijderde montuur?)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 51
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1757 (Maganza?); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans maniërist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Aikema/Meijer 1985, nr. 51, ill.; Forlani Tempesti 1991, pp. 330, 332; Parijs 1996, onder nr. 61; Boschini/De Boer 2008, p. 393, fig. 364; Meijer 2017, pp. 257-258 n. 22
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze compositiestudie maakt deel uit van een groep van dertien tekeningen (S 18-30) in de Collectie Koenigs die ooit werden toegeschreven aan El Greco (1541‑1614) en gerekend tot diens Venetiaanse periode (1567‑1577) vóór zijn vertrek naar Spanje.[1] Tegenwoordig echter zijn de meeste van deze tekeningen algemeen geaccepteerd als werken van de kunstenaar Alessandro Maganza uit Vicenza, waarvan enkele met zekerheid aan schilderijen van zijn hand zijn gerelateerd, waaronder de Rotterdamse tekeningen S 20‑22, S 25 en S 29.

Zoals Meijer (1985, 2017) beargumenteerde, is deze tekening waarschijnlijk de eerste aanzet voor Het martelaarschap van de heilige Laurentius, een altaarstuk voor de San Lorenzo in Vicenza (ca. 1615) dat verloren is gegaan. Het werd door Boschini (1676) een van de gioielli pittoreschi (juwelen van de schilderkunst) in Vicenza genoemd.[2] Diens beschrijving, 'il martirio di s. Lorenzo, & in aria la Santissima Trinità, con molti angeli; opera degna di Alessandro Maganza' (het martelaarschap van de heilige Laurentius & in de lucht de Heilige Drie-eenheid, met vele engelen, een werk dat Alessandro Maganza eer aandoet) komt met deze compositie overeen. Anders dan het gebruikelijke tafereel van de heilige op een rooster, wordt Laurentius hier na zijn marteling en overlijden afgebeeld, wanneer hij in de wolken naar zijn verheerlijking opstijgt.[3] Zijn figuur valt op doordat het krijt zachter is aangebracht. Anders dan de meeste tekeningen van Maganza - pentekeningen over een ondertekening in zwart krijt - is deze studie uitsluitend in zwart krijt uitgevoerd. In twee compositietekeningen voor andere onderwerpen - een in grafiet, nu in Cambridge, een in zwart krijt, het laatst bekend in de kunsthandel - is het tafereel op dezelfde manier afgebeeld in een architectonisch decor, met treden die naar een bordes leiden.[4] Een andere tekening in de Rotterdamse groep toont mogelijk ook het martelaarschap van de heilige Laurentius, maar dan op een moment voordat hij op een verhit rooster wordt gemarteld (S 19).

Noten

[1] Door Koenigs opgenomen bij de Spaanse tekeningen in zijn getypte inventarislijst; vandaar het voorvoegsel 'S' bij de inventarisnummers; zie de beschrijving van inv. S 20.

[2] 'Il quarto altare contiene il martirio di s. Lorenzo, & in aria la Santissima Trinità, con molti angeli: opera degna di Alessandro Maganza', Boschini (1676), p. 104 (Meijer 1985 verwijst abusievelijk naar pagina 106); Boschini/De Boer 2008, p. 393, afb. 364.

[3] Een andere tekening door Maganza, nu in Darmstadt (Hessisches Landesmuseum, inv. AE 1710), toont een scène die aan dit tafereel voorafgaat, als de heilige naar het rooster wordt gesleurd waaronder het vuur al wordt aangewakkerd; Meijer 1984a, p. 476, afb. 14. In een compositietekening in pen en gewassen inkt in het British Museum, inv. 1910,01212.38, staat de heilige bovenaan de trap voor de rechter.

[4] Fitzwilliam Museum, inv. PD.39‑1964 (Christus voor Pilatus); Scrase 2011, nr. 416, afb., 216 x 184 mm; Londen (Sotheby's) 05.07.2013, lot 241 (De heilige Viviane weigert afgodsbeelden te aanbidden), 300 x 210 mm.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel