:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor het martelaarschap van een heilige

Compositiestudie voor het martelaarschap van een heilige

Alessandro Maganza (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor het martelaarschap van een heilige
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 255 mm
Breedte 208 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 19 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Watermerk Staande engel in een cirkel bekroond door een klaverblad (54 x 39 mm, in het midden, ondersteboven, op P5 van 8P, vH, bijgesneden folio), zeer gelijkend op het watermerk in een andere Maganza tekening in Rotterdam (inv. S 21) en die in Piccard Online AT3800-PO-21415 (Trento 1590). [zie afb.]
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd);Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1754 en A 1757 (midden 17de eeuw); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans maniërist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Matarrese 2002, pp. 57, 73, 86, fig. 24; Boschini/De Boer 2008, p. 389, fig. 361
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening behoort tot een groep van dertien bladen (S 18-30) die in 1935 met de Collectie Koenigs naar Rotterdam kwam. De verzamelaar had de werken in 1930 van de Florentijnse kunsthandelaar Luigi Grassi (1858‑1937) gekocht als zijnde van El Greco (1541‑1614). De bladen maakten deel uit van een verzamelalbum dat eerder in het bezit was geweest van Sir Archibald Alison (1757‑1867) uit Glasgow en begin jaren 1920 door Grassi was gedemonteerd (zie S 20). Hoewel de tekeningen indertijd aan El Greco werden toegeschreven, worden de meeste nu beschouwd als eigenhandig werk van Alessandro Maganza. Alle hebben dezelfde stilistische kenmerken en een aantal kan aan schilderijen van diens hand worden gerelateerd.

Sommige compositieschetsen in deze groep, waaronder deze tekening, bezitten dezelfde dynamische lijnvoering, waarbij soms onbedoeld de ijzergallusinkt is uitgelopen, wat typerend is voor Maganza's pentekeningen. De ondertekening in zwart krijt is in pen opgewerkt, zij het alleen in de voorgrond waar de centrale scène zich afspeelt. Linksonder zit op een trap een figuur van wie slechts het hoofd vluchtig in pen is aangeduid.

Het staande formaat van de compositie is aangegeven met een kaderlijn in zwart krijt, waaruit blijkt dat dit een voorstudie voor een schilderij was. Het tafereel werd tot voor kort omschreven als 'een heilige legende'.[1] Een bebaarde man lijkt te midden van een menigte naar een graf te worden gedragen. De heilige heeft zijn handen gevouwen en kijkt op naar de hemel. Matarrese (2002) identificeerde het tafereel als Johannes de Evangelist die in zijn zelfgegraven graf afdaalt onder het toeziend oog van zijn leerlingen. Hij baseerde zich op een zeer gelijkende pen-en-inkttekening in Rio de Janeiro, met een arend, het attribuut van de apostel, in de voorgrond.[2]

De Boer (2008) omschreef de Rotterdamse tekening als een graflegging van Johannes de Evangelist die gemaakt kon zijn voor het schilderij van de martelaarsdood van de apostel in het Oratorio Segreto di San Girolamo in Vicenza,[3] een werk dat verloren is gegaan. De apostel daalt in de tekening echter niet vrijwillig in het gegraven gat af, zoals de christelijke traditie wil, maar wordt erheen gedragen om erin te worden neergelaten. Bovendien heeft hij een baard, terwijl Johannes de Evangelist de enige apostel is die meestal zonder baard wordt afgebeeld. Ook kan de tekening niet aan het schilderij in het Oratorio Segreto worden gekoppeld omdat dit werk niet het martelaarschap van deze heilige verbeeldt. Johannes werd in een vat met kokende olie geworpen, wat hij op wonderbaarlijke wijze overleefde. Een andere mogelijkheid is dat het hier gaat om de heilige Laurentius, die gedragen wordt naar het rooster (symbool van zijn martelaarschap) dat slechts door een vierkant op de grond is aangegeven. Uiterst rechts staat een man met een fakkel klaar om het vuur onder het rooster aan te steken. Maar ook deze interpretatie is niet overtuigend.

Het bebaarde, kale hoofd in deze tekening lijkt sterk op dat van de apostel Filippus in een tekening van zijn martelaarschap, nu in New York.[4] De gebukte figuur uiterst rechts doet sterk denken aan soortgelijke figuren in een compositiestudie van het martelaarschap van de heilige Laurentius uit de voormalige collectie van C.R. Rudolf[5] en op een andere tekening door Maganza, nu eveneens in New York.[6]

Noten

[1] Koenigs' getypte inventarislijst en oude inventariskaart.

[2] Biblioteca Nacional, inv. A40 of M.419, ARM.6.13.1(23); Marques 1995, nr. 200 (als 'Communione di San Gerolamo' door Jacopo Tintoretto, omgeving van); Catarrese 2022, pp. 57, 73‑74, 86, afb. 25 (als 'Discesa de San Giovanni Evangelista nella fossa' door Alessandro Maganza).

[3] Boschini/De Boer (2008), pp. 386‑389, nr. 587.

[4] Morgan Library & Museum, inv. 1993.153. Dit is een ontwerp voor een van de drie plafondschilderingen in de kerk van SS Filippo e Giacomo in Vicenza (ca. 1603‑1610).

[5] Veiling C.R. Rudolf, Londen (Sotheby's) 04.07.1977, lot 39. Dit is inderdaad een ontwerp voor een plafondschildering, zij het niet van het martelaarschap van de heilige Jakobus de Meerdere of de Mindere zoals S. Mason Rinaldi in de catalogusbeschrijving veronderstelde (herhaald door De Boer 2008, p. 387, en Meijer 2017, p. 259, n. 22). De heilige is niet op weg om te worden onthoofd of gestenigd, maar wordt naar het rooster gedragen dat tussen de benen van de gebukte man te zien is, terwijl rechtsonder een stapel hout klaarligt. De tekening is dus geen voorstudie voor een van Maganza's schilderijen in het Oratorio Segreto, want die beelden geen van alle het martelaarschap van de heilige Laurentius af.

[6] Morgan Library & Museum, inv. 1993.329. Het blad is afgesneden, te oordelen naar het fragment van een lange tekst op de verso (zie ook inv. S 25). De tekening is waarschijnlijk een studie voor het martelaarschap van de heilige Jakobus de Mindere en mogelijk gerelateerd aan het schilderij dat zich ooit in het Oratorio Segreto di San Girolamo in Vicenza bevond, maar verloren is gegaan.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel