:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jonas wordt overboord gegooid

Jonas wordt overboord gegooid

Anoniem (in circa 1540-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Jonas wordt overboord gegooid
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine en grijze inkt, grijs gewassen, wit gecorrigeerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 214 mm
Breedte 135 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Pieter Coecke van Aelst (I)
Vroegere toeschrijving naar: Jan Gossart
Inventarisnummer N 134 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1540-1550
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 5P)
Conditie foxing, verkleuring, vouw linksboven, kreuken, oppervlakte vuil verso: papier- en lijmresten
Inscripties 'porbus' (rechtsonder, in potlood), 'N 154; fl(?) 92' (verso, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken onbekende verzamelaar (blindstempel), F.W. Koenigs (L.1023a)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Baldass 1937, p. 51 (Jan Gossaert); Van Gelder 1942, p. 10, nr. 1; Wescher 1949, p. 264; Folie 1951, p. 78 (nr. 14) (anoniem); Judson 1970, p. 38 (Pieter Pourbus?); Unger 1991, p. 86 (Pieter Pourbus?); Alsteens in New York/ Londen 2010, p. 102, nr. 79 (afgewezen Jan Gossaert); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening van de profeet Jonas, overboord gegooid door zijn medereizigers en opgegeten door de walvis, werd lange tijd aan Jan Gossaert toegeschreven en rond 1520 gedateerd. De tekening lijkt echter iets later vervaardigd, zoals blijkt uit de open tekenwijze met weinig arceringen die dichter bij Antwerpse kunstenaars staat die in de jaren 1540-50 actief waren. Met de tekenstijl van Pieter Pourbus, zoals een voormalige eigenaar van de tekening suggereerde op het blad, heeft de tekening weinig van doen. Eerder komt de stijl overeen met Pieter Coecke van Aelst, die in een vertellende trant met duidelijke contouren een bijbelse gebeurtenis goed uiteen wist te zetten. Meer specifiek lijkt de man die links van Jonas verschrikt omhoog kijkt, sprekend op een van de beulen die rechts achter Christus staat op Coecke’s getekende Doornenkroning in New York.1 De figuren zijn hier echter wat grover getekend dan we gewend zijn van Coecke van Aelst. In bepaalde opzichten oogt het geheel bovendien stijver dan de tekeningen van Coecke. Vermoedelijk is de tekening van een maker uit de omgeving van de Antwerpse meester.

De schouder van de figuur rechts naast Jonas, die doorloopt achter de wand van het schip en in loodwit wird gecorrigeerd, suggereert dat de het schip rondom de figuren werd getekend. Ook het gerommel van lijnen onder de linkerarm van deze figuur wijst in dezelfde richting. Het schip zelf is gefantaseerd en wellicht gebaseerd op gegraveerde voorbeelden van een zogenaamd rondschip, zoals we die kennen van bijvoorbeeld de monogrammist WA.2

De tekenaar volgde de beeldtraditie in de weergave van dit oudtestamentische verhaal, waarbij Jonas, gestimuleerd door zijn medereizigers, overboord duikt (Jona 1:15). Op vergelijkbare wijze is hij afgebeeld in een houtsnede van Jan Swart van Groningen voor een Antwerpse bijbel, die rond 1528/31 werd uitgegeven door Willem Vosterman.3 De walvis is in deze tekening niet aanwezig, wat doet vermoeden dat het blad aan de linkerzijde iets is ingekort. Het had in ieder geval tot gevolg dat Lütjens in zijn inventarisboek van de collectie Koenigs het onderwerp niet herkende en het noteerde als ’Christus und die Jünger auf dem Meer’. De suggestie van Van Gelder dat het hier een ontwerp voor een venster betreft, is gezien de tekenstijl met duidelijke contouren, aannemelijk.4 Mogelijk maakte dit ruitje dan deel uit in een reeks van voorstellingen over de profeet Jonas, waarbij het moment dat Jonas weer werd uitgespuugd door de walvis ongetwijfeld ook verbeeld was.

Noten

1 New York, The Morgan Library & Museum, inv. nr. 1967.11. Met dank aan Stijn Alsteens die wees op deze gelijkenis. Twee tekeningen van Pieter Coecke van Aelst in Museum Boijmans van Beuningen, inv. nrs. 1958 T 9 en 1958 T 10, die uit dezelfde reeks afkomstig zijn als deze Doornenkroning.

2 Dat het schip vermoedelijk is gefantaseerd is een mondelinge suggestie van Ron Brand (Maritiem Museum, Rotterdam) aan de auteur, 27 september 2012. Unger ziet duidelijk realistische aspecten aan het schip. Unger 1991, p. 86. Houtsnede Monogrammist WA: Hollstein XII, 1955, p. 221, nr. L. 36.

3 Boek van de profeet Jonas in het nieuwe testament, De Bible Tgeheele Oude ende Nieuwe Testament, 1528/1531 KB, KW 225 F 13, folio. 84. Hollstein XXIX, 1984, p. 119, nr. 84; Judson 1970, ill. 98.

4 Van Gelder 1942, p. 10, n. 1.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker