:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Toernooi met hellebaardiers voor een koning

Toernooi met hellebaardiers voor een koning

Anoniem (in circa 1520-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Toernooi met hellebaardiers voor een koning
Materiaal en techniek Penseel in zwarte en grijze inkt, wit gehoogd, kaderlijnen in rood krijt (sporen), rode dekverf (sporen), op grijs geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 276 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 120 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1530
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 7P)
Conditie linksonder inlay, in blauw geretoocheerde inlays, vouwen
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Op een toernooiveld zijn twee hellebaardiers met elkaar in gevecht. Achter hen staan soldaten die ze aanmoedigen en in de loge boven het veld kijkt een koning met zijn gevolg toe. Iconografisch sluit de tekening aan bij de houtsnedes die Albrecht Dürer, Hans Burgkmair, Leonhard Beck, en andere kunstenaars maakten in opdracht van de Habsburgse Keizer Maximiliaan (1459-1519). Ze zijn gemaakt voor propaganda doeleinden en werden gebruikt in reeksen, zoals de Triomf van Maximilaan, vervaardigd onder leiding van Burgkmair, en ter illustratie van allegorische boeken over het leven van de keizer. Bekend zijn de Weisskunig, waarin Maximiliaan werd opgevoerd als de ‘Witte koning’ en waarin andere landen en personen ook een kleuraanduiding kregen; Theuerdank, een lang gedicht over zijn jeugd en zijn gelukkige huwelijk met Maria van Bourgondië, dat door haar vroege dood slechts vijf jaar duurde en Freydal, een verslag van de toernooien en maskerades die plaatsvonden tijdens zijn huwelijk met Maria. Alleen Theuerdank werd nog tijdens zijn leven, in 1517, uitgegeven.1 De losse houtsnedes, geproduceerd gedurende de periode 1510-20 kenden grote verspreiding en waren van invloed op voorstellingen van gevechten en toernooien in Duitsland en de Nederlanden. Voor zover valt na te gaan, gaat deze tekening niet terug op een van die houtsnedes. Ze is er ongetwijfeld wel door geïnspireerd.2 De koning die toekijkt, heeft met zijn breedgerande hoed wel iets weg van Keizer Maximiliaan, zoals we hem kennen uit portretten en gravures.3 De keten die hij omheeft zou goed die van het gulden vlies kunnen zijn.

Deze tekening is gezien de chiaroscuro-techniek en het formaat vermoedelijk een ontwerp voor een glasvenster.4 Rechtsboven aan een van de toernooitenten hangt een leeg wapenschild. Mogelijk werd dit in het venster nog ingevuld met het wapen van de opdrachtgever. Op basis van stijlkenmerken is de tekening vermoedelijk rond 1520-30 in de Zuidelijke Nederlanden ontstaan.

Noten

1 S. Appelbaum, The Triumph of Maximilian I. 137 Woodcuts by Hans Burgkmair and others, New York 1964, pp. V-VI.

2 Zie bijvoorbeeld de twee houtgravures met vechtende hellebaardiers door Leonhard Beck; TIB 11, 1980, p. 114, nrs. 80 (224)-46 en 80 (224)- 47.

3 Zie bijvoorbeeld de ets en gravure van Lucas van Leyden uit 1520. New Hollstein 1996, nr. 172.

4 Voor een uitleg van de chiaroscuro-techniek, zie Meester van de dood van Absalom, Bos met zes leeuwen, inv. no. MB 1707.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker