:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Tournament with Halberdiers Before a King

Tournament with Halberdiers Before a King

Anoniem (in circa 1520-1530)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Tournament with Halberdiers Before a King
Material and technique Brush and black and gray ink, heightened with white, framing lines (traces) in red chalk, red bodycolour (traces), on gray prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 276 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 120 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520-1530
Signature none
Watermark none (vV, 7P)
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Gouache > Drawing technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Op een toernooiveld zijn twee hellebaardiers met elkaar in gevecht. Achter hen staan soldaten die ze aanmoedigen en in de loge boven het veld kijkt een koning met zijn gevolg toe. Iconografisch sluit de tekening aan bij de houtsnedes die Albrecht Dürer, Hans Burgkmair, Leonhard Beck, en andere kunstenaars maakten in opdracht van de Habsburgse Keizer Maximiliaan (1459-1519). Ze zijn gemaakt voor propaganda doeleinden en werden gebruikt in reeksen, zoals de Triomf van Maximilaan, vervaardigd onder leiding van Burgkmair, en ter illustratie van allegorische boeken over het leven van de keizer. Bekend zijn de Weisskunig, waarin Maximiliaan werd opgevoerd als de ‘Witte koning’ en waarin andere landen en personen ook een kleuraanduiding kregen; Theuerdank, een lang gedicht over zijn jeugd en zijn gelukkige huwelijk met Maria van Bourgondië, dat door haar vroege dood slechts vijf jaar duurde en Freydal, een verslag van de toernooien en maskerades die plaatsvonden tijdens zijn huwelijk met Maria. Alleen Theuerdank werd nog tijdens zijn leven, in 1517, uitgegeven.1 De losse houtsnedes, geproduceerd gedurende de periode 1510-20 kenden grote verspreiding en waren van invloed op voorstellingen van gevechten en toernooien in Duitsland en de Nederlanden. Voor zover valt na te gaan, gaat deze tekening niet terug op een van die houtsnedes. Ze is er ongetwijfeld wel door geïnspireerd.2 De koning die toekijkt, heeft met zijn breedgerande hoed wel iets weg van Keizer Maximiliaan, zoals we hem kennen uit portretten en gravures.3 De keten die hij omheeft zou goed die van het gulden vlies kunnen zijn.

Deze tekening is gezien de chiaroscuro-techniek en het formaat vermoedelijk een ontwerp voor een glasvenster.4 Rechtsboven aan een van de toernooitenten hangt een leeg wapenschild. Mogelijk werd dit in het venster nog ingevuld met het wapen van de opdrachtgever. Op basis van stijlkenmerken is de tekening vermoedelijk rond 1520-30 in de Zuidelijke Nederlanden ontstaan.

Footnotes

1 S. Appelbaum, The Triumph of Maximilian I. 137 Woodcuts by Hans Burgkmair and others, New York 1964, pp. V-VI.

2 Zie bijvoorbeeld de twee houtgravures met vechtende hellebaardiers door Leonhard Beck; TIB 11, 1980, p. 114, nrs. 80 (224)-46 en 80 (224)- 47.

3 Zie bijvoorbeeld de ets en gravure van Lucas van Leyden uit 1520. New Hollstein 1996, nr. 172.

4 Voor een uitleg van de chiaroscuro-techniek, zie Meester van de dood van Absalom, Bos met zes leeuwen, inv. no. MB 1707.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist