:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Fantasielandschap met een rotsvesting, watermolen en ijzermijn

Fantasielandschap met een rotsvesting, watermolen en ijzermijn

Toegeschreven aan: Johannes Liefrinck (in circa 1580-1599)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Fantasielandschap met een rotsvesting, watermolen en ijzermijn
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt, grijs en bruin gewassen, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 195 mm
Breedte 281 mm
Makers Toegeschreven aan: Johannes Liefrinck
Inventarisnummer N 118 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1599
Signatuur geen
Watermerk pot, mogelijk met initialen (unduidelijk), bekroond en een klaver vier erboven (53 x 19 mm, midenonder, tussen P3-4 van onder), Noord-Franse origine, gelijkend op verschillende varianten in Briquet, a.o. Briquet 12697 (gedocumenteerd in Chartres 1589) (vV, 9P, fijn). [AE]
Conditie foxing, het loodwit van de hoogsels op sommige plaatsen geoxydeerd
Inscripties 'liefrinck' (rechtsboven, in pen in bruine inkt), '1529' (middenonder, in pen in bruine inkt), '12' (verso, middenboven, in potlood), '3314 S' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening kent nauwelijks vergelijkingsmateriaal om de oude toeschrijving aan Hans Liefrinck te kunnen toetsen. De enige (schijnbaar gemonogrammeerde) tekening van Liefrinck met reizigers in een rotsachtig landschap, is namelijk zeer schetsmatig van opzet (afb).1 Dit in tegenstelling tot het dichte patroon van kleine kruisarceringen en fijne pennenstreken waarmee dit rotslandschap is getekend. Toch zijn er een paar aanknopingspunten met de schetsmatige tekening om de toeschrijving aan Liefrinck voorlopig te handhaven. In dat landschap zijn in de bomen wassingen te zien die, net als hier, de indruk wekken door een andere hand te zijn aangebracht. Het mannetje onder de rots is tevens enigszins verwant aan de twee mannetjes die in deze tekening rechtsonder staan. Ook de lossere uitwerking van de heuvels in de achtergrond sluit aan bij de lijnvoering van de gemonogrammeerde tekening. De sliertige lijnen die het verloop van de weg aangeven komen in beide landschappen voor.

Hans Liefrinck en diens zoon Cornelis (ca. 1581-na 1652) schilderden grillige rotspartijen in de stijl van Joachim Patinir (ca. 1480-1524).2 Ook de grillige rots in deze voorstelling is geïnspireerd op die kunstenaar. Niet lang na het ontstaan van de tekening voorzag iemand het blad van een datum van 1529, waardoor het leek alsof de tekening in de tijd van Patinir was vervaardigd. De tekening verraadt zich evenwel door de tekenstijl en de voorstelling. De donker gewassen voorgrond, waarachter het lichter gekleurde landschap is getekend, is een element dat veelvuldig werd gebruikt door kunstenaars als Gillis van Coninxloo. Daarnaast tekende Liefrinck elementen van een ijzermijn- en gieterij, namelijk de hoge brug waar vanaf het water naar de molen stroomt. Dergelijke motieven werden al eerder in de zestiende eeuw in landschappen weergegeven, maar waren met name populair bij tijdgenoten van Liefrinck, zoals de gebroeders van Valckenborch.3

Noten

1 Kunsthandel M.L. Wurfbain, Oegstgeest, 1990.

2 Russell 1992, p. 176.

3 Zie het Landschap met ijzermijn van Lucas van Valckenborch, Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. 1023. Wied 1990, nr. 40, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Johannes Liefrinck

Antwerpen 1538 - Leiden 1599

Bekijk het volledige profiel