:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Rivierlandschap met de verzoeking van Christus

Rivierlandschap met de verzoeking van Christus

Tobias Verhaecht (in circa 1605-1620)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Rivierlandschap met de verzoeking van Christus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, gewassen in bruin en blauw, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 232 mm
Breedte 395 mm
Makers Tekenaar: Tobias Verhaecht
Inventarisnummer N 72 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1605-1620
Signatuur geen
Watermerk druiventros (?), met daaronder initialen '[…]S' (50 x 30 mm, op P5-6 van 7P; vV). [AE]
Conditie rechterbenedenhoek beschadigd, foxing, papier- en lijmresten op de keerzijde
Inscripties 'momper' (rechtsonder, in pen en bruine inkt), ' Jean de Momper / 1564-1635 / Ecole flamande' (verso, middenboven, in pen in bruine inkt), 'Collectie / E Wauters' (verso, linksonder, in potlood), 'mompre' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), onbekende handtekening (verso, rechtsonder, in pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Alliance des Arts (L.61), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Porto 2001 (In the rough), p. 230; Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 99; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze tekening werd in 1926 geveild als een werk van Joos de Momper, al wordt in de veilingcatalogus ook een toeschrijving aan Tobias Verhaecht geopperd.1 In de collectie Franz Koenigs stond het landschap op naam van Verhaecht.2

Tobias Verhaecht was een specialist in het tekenen van panoramische fantasielandschappen met rivieren, bergen, heuvels en rotsen, bossen of verspreide boomgroepjes, dorpjes of andere bebouwing. De horizon ligt steevast hoog, zodat in vogelvluchtperspectief over een oneindig weids landschap uitgekeken wordt. Onmiskenbaar werd Verhaecht daarbij beïnvloed door de uitgestrekte landschappen uit de reeks Grote Landschappen naar ontwerp van Pieter Bruegel, die omstreeks 1555-1556 waren uitgegeven door Hieronymus Cock en door Bruegels Grote Alpenlandschap die Cock rond dezelfde tijd uitgaf.3 Bruegels weidse landschappen met hoge horizon, vaak voorzien van een heuvel, rotspartij of grote boom op de voorgrond om de spectaculaire dieptewerking te versterken, maakten grote indruk op zijn tijdgenoten, werden veel nagevolgd en beïnvloedden lange tijd de Vlaamse landschapschilderkunst.

Verhaecht tekende zijn landschappen in pen in bruine inkt, met wassingen in bruin en lichtblauw. Kenmerkend voor zijn tekenstijl zijn de tamelijk dikke en krachtige penlijnen. Bergen, rotsen en soms ook bomen zijn vormgegeven met stevige contouren en parallelle arceringen. Voor bebouwing en bosschages in de verte gebruikte hij wat dunnere, kriebelige penlijnen – zoals op de besproken tekening goed te zien is – of ook wel krulletjes en rondjes. Zijn getekende oeuvre is niet duidelijk afgebakend. Houvast biedt een vijftal tekeningen die zijn voorzien van het eigenhandige monogram TVH en een datering tussen de jaren 1605 en 1620.4 Ook de Rotterdamse tekening is waarschijnlijk in deze periode ontstaan.

Op de uitstekende rotspunt in de linkerbovenhoek vindt de Verzoeking van Christus plaats. Na zijn doop vast Christus veertig dagen in de woestijn en aan het eind van die periode wordt hij driemaal door de duivel in verzoeking gebracht. Uitgebeeld is het moment waarop de duivel Christus op hoge berg wereldse koninkrijken en rijkdom voorspiegelt, wanneer Hij hem zou aanbidden. Maar Christus antwoordt: ‘De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen’ en wijst de duivel af (Matt. 4:8-11 en Luc. 4:5-8). Het landschap dat zich hier in diepte voor hen uitstrekt, symboliseert de wereldse koninkrijken die de duivel aan Christus voorhoudt.

De verzoeking van Christus werd in de zestiende-eeuwse kunst regelmatig gebruikt als stoffage van een boslandschap of een panoramisch wereldlandschap. We treffen het thema bijvoorbeeld aan in geschilderde of getekende landschappen van Lucas van Valckenborch, Hendrick Goltzius en Jan Brueghel de Oude.5 Mogelijk ging daarbij invloed uit van het boslandschap met de verzoeking dat in 1554 werd gegraveerd en uitgegeven door Hieronymus Cock naar ontwerp van Pieter Bruegel.6 Ook Verhaecht tekende het Bijbelverhaal tenminste nog een keer, namelijk op een panoramisch landschap in Düsseldorf.7

Noten

1 Veiling Amsterdam (Fr. Muller), Dessins Anciens, Collections E. Wauters, 15-16 juni 1926, p. 26, onder nr. 124 ‘On pourrait peut-être en meilleur droit attribuer ce dessin à Tobias Verhaeght.’

2 Inventarisboek Koenigs, als ‘Tobias Verhaegt. Erworben 1926’.

3 Zowel de Grote landschappen als het Grote Alpenlandschap werden gegraveerd door Jan en Lucas van Doetecum, zie Rotterdam/New York 2001, nrs. 23-34 en nr. 35; New Hollstein 2006, nrs. 49-60, nr. 61; Sellink 2007, nrs. 21-34, nr. 35.

4 Berglandschap, gemon. TVH en ged. 1605, Amsterdam (Sotheby), 15 nov. 1995, nr. 2; Panoramisch landschap, gemon. TVH en ged. 1616, New York, Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 58.72; Panoramisch landschap, gemon. TVH en ged. 1616, New York, The Pierpont Morgan Library, inv. nr. 1957.5, zie Stampfle 1991, nr. 216; Landschap met Tobias en de engel, gemon. TVH en ged. 1617, Sint-Petersburg, Hermitage, inv. nr. 15090, zie Brussels/Rotterdam/Paris 1972, nr. 107; Berglandschap, gemon. TVH en ged. 1620, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 22636.

5 Lucas van Valckenborch: geschilderd landschap ca. 1583, Enschede, Rijksmuseum Twenthe, inv. nr. 58, zie’s-Hertogenbosch 2001, nr. 56. Hendrick Goltzius: tekening, gedateerd 1594, Orléans, Musée des Beaux-Arts, inv. nr. 1825B, Reznicek 1961, nr. 399. Jan Brueghel: Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 6618; London/Paris/Bern/Brussels 1972, nr. 13.

6 Rotterdam/ New York 2001, nr. 16; New Hollstein 2006, nr. 2; Sellink 2007, nr. 16. Al is hier een andere moment van Christus’ verzoeking door de duivel uitgebeeld, namelijk Matt. 4:4.

7 Düsseldorf, Kunstmuseum, inv. nr. FP 4813; Cologne/Antwerp/Vienna 1992, nr. 120.1.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Tobias Verhaecht

Antwerpen 1561 - Antwerpen 1631

Bekijk het volledige profiel