:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kapel en burchttoren op een heuvel

Kapel en burchttoren op een heuvel

Jacob Savery (I) (in circa 1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Kapel en burchttoren op een heuvel
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt (deels)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 103 mm
Breedte 172 mm
Makers Tekenaar: Jacob Savery (I)
Inventarisnummer N 30 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600
Signatuur geen
Watermerk geen (VH, 5P, fine)
Conditie niet vlak, mechanische schade aan rechter zijkant
Inscripties 'E[..]' of 'B[..]' (rechtsonder, afgesneden, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken W. Koller (L.2632), A. Artaria (L.33), F.W. Koenigs (L.1023a niet aanwezig)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Münz 1961, nr. A12 (als Jacob Savery?); De Tolnay 1969, p. 62 (nr. 5, als mogelijk Pieter Bruegel); Zwolle 1979, p. 208 (als Jacob Savery); Florence/Parijs 1980, p. 173 (onder nr. 118); Washington/New York 1986, p. 253 (onder nr. 97); Boon 1992, p. 306 (onder nr. 168), Mielke 1996, p. 85; Von Heusinger 1997, p. 353 (onder nrs. 270-271); Haverkamp-Begemann 1999, p. 145 (onder nr. 34); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In 1961 opperde Münz de mogelijkheid dat deze schetsmatig getekende burchttoren met kapel op een heuvel van Jacob Savery zou kunnen zijn. Deze toeschrijving werd in 1979 bevestigd door Zwollo en is sindsdien gehandhaafd. Zwollo beschouwde de compositie als een parafrase op een tekening uit Berlijn, die toen nog aan Pieter Bruegel werd toegeschreven, maar inmiddels door Mielke ook op naam van Jacob Savery is gezet.1 Zwollo legde ook een verband met een Landschap met hertenjacht van Jacob Savery, eveneens in Berlijn, waarop een vergelijkbare toren en kapel te zien zijn.2 Deze voorstelling diende als ontwerp voor een ets, uitgevoerd door Savery en uitgegeven door Hendrick Hondius, die in de tweede staat 1602 gedateerd is.3 Volgens Zwollo zou Savery de burchttoren en kapel op het Landschap met hertenjacht naar de Rotterdamse tekening vervaardigd hebben, of naar een tussenschets die nu onbekend is, waarbij de gebouwen van plaats wisselden. Hoewel deze hypothese zich niet laat bewijzen, is het aannemelijk dat de Rotterdamse tekening inderdaad, gezien het schetsmatige karakter, de neerslag van een eerste gedachtegang is, of een tussenstadium op weg naar een meer uitgewerkte compositie.

Torens van burchten of kastelen, gelegen op een heuvel of in een landschap, komen bij Jacob Savery vaker voor, met als artistieke hoogtepunt het blad Ruïne van een ronde bastion en een brug in de collectie Lugt in Parijs, dat gesigneerd en 1603 gedateerd is.4 We treffen het motief ook aan op een tekening van zijn hand die in 2004 geveild werd in Londen.5 Anders dan de tekening in Parijs, die in verfijnde streepjes en stippen uitgevoerd werd, is deze voorstelling in snelle, krasserige en enigszins krullerige penlijnen getekend, net als de Rotterdamse tekening. In dezelfde tekenstijl is een Rivierlandschap met kasteeltoren van Jacob Savery in New York uitgevoerd, een blad dat eerder door Münz met de Rotterdamse tekening in verband gebracht werd.6 Dit drietal schetsmatige, vlot getekende voorstellingen kan nog worden aangevuld met een Rivierlandschap met toren in Brno en twee aan Jacob Savery toegeschreven landschappen met boerenhuizen in Braunschweig.7

Noten

1 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 5768; Mielke 1996, nr. A35; Zwollo 1979, p. 208, afb. 11. Ook Boon 1992, p. 306, meende dat het bij het besproken blad gaat om een ‘fairly free replica’ van deze Berlijnse tekening.

2 Zwollo 1979, p. 208; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 3229; Berlin 1975, nr. 216.

3 Hollstein XXIII, 1980, p. 204, nr. 7.

4 Boon 1992, nr. 168.

5 Veiling Londen (Sotheby’s), 8 juli 2004, nr. 16; Zwollo 1979, p. 208, fig. 15. Een burcht met toren is ook uitgebeeld op een door Savery getekend en geëtst rivierlandschap uit een reeks van zes kleine landschapjes, zie Hollstein XXIII, 1980, p. 205, nr. 9.

6 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1975.1.827; Münz 1961, p. 232 (onder nr. A12); Haverkamp-Begemann 1999, nr. 34. Niet bij Zwollo 1979.

7 Brno, Moravské Galerie, inv. nr. B2125; Kroupa 1988, nr. 25. Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 1207 en Z 1208; zie Von Heusinger 1997, p. 353, nrs. 270-271.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacob Savery (I)

Kortrijk circa 1566 - Amsterdam 1603

Bekijk het volledige profiel