:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Chapel and Castle Tower on a Hill

Chapel and Castle Tower on a Hill

Jacob Savery (I) (in circa 1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Chapel and Castle Tower on a Hill
Material and technique Pen and brown ink, framing lines with the pen in brown ink (partially)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 103 mm
Width 172 mm
Artists Draughtsman: Jacob Savery (I)
Accession number N 30 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600
Signature none
Watermark none (VH, 5P, fine)
Inscriptions 'E[..]' or 'B[..]' (at lower right, cut off, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark W. Koller (L.2632), A. Artaria (L.33), F.W. Koenigs (L.1023a missing)
Provenance Wilhelm Koller (d. 1871), Vienna, (?) his sale (†), Vienna (Posonyi), 5 Februay 1872, (?) no. 58, f 7.50 (together with no. 59) to Pos [copy RKD]; August Artaria (1807 1893), Vienna, by whom sold, Vienna (Miethke), 12 January 1886, no. 325 (‘Jan van Brueghel, genannt Sammtbrueghel, Dorfkirche bei einem alten Thurme’), f 10 [copy RKD]; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem (manner of Pieter Bruegel); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In 1961 opperde Münz de mogelijkheid dat deze schetsmatig getekende burchttoren met kapel op een heuvel van Jacob Savery zou kunnen zijn. Deze toeschrijving werd in 1979 bevestigd door Zwollo en is sindsdien gehandhaafd. Zwollo beschouwde de compositie als een parafrase op een tekening uit Berlijn, die toen nog aan Pieter Bruegel werd toegeschreven, maar inmiddels door Mielke ook op naam van Jacob Savery is gezet.1 Zwollo legde ook een verband met een Landschap met hertenjacht van Jacob Savery, eveneens in Berlijn, waarop een vergelijkbare toren en kapel te zien zijn.2 Deze voorstelling diende als ontwerp voor een ets, uitgevoerd door Savery en uitgegeven door Hendrick Hondius, die in de tweede staat 1602 gedateerd is.3 Volgens Zwollo zou Savery de burchttoren en kapel op het Landschap met hertenjacht naar de Rotterdamse tekening vervaardigd hebben, of naar een tussenschets die nu onbekend is, waarbij de gebouwen van plaats wisselden. Hoewel deze hypothese zich niet laat bewijzen, is het aannemelijk dat de Rotterdamse tekening inderdaad, gezien het schetsmatige karakter, de neerslag van een eerste gedachtegang is, of een tussenstadium op weg naar een meer uitgewerkte compositie.

Torens van burchten of kastelen, gelegen op een heuvel of in een landschap, komen bij Jacob Savery vaker voor, met als artistieke hoogtepunt het blad Ruïne van een ronde bastion en een brug in de collectie Lugt in Parijs, dat gesigneerd en 1603 gedateerd is.4 We treffen het motief ook aan op een tekening van zijn hand die in 2004 geveild werd in Londen.5 Anders dan de tekening in Parijs, die in verfijnde streepjes en stippen uitgevoerd werd, is deze voorstelling in snelle, krasserige en enigszins krullerige penlijnen getekend, net als de Rotterdamse tekening. In dezelfde tekenstijl is een Rivierlandschap met kasteeltoren van Jacob Savery in New York uitgevoerd, een blad dat eerder door Münz met de Rotterdamse tekening in verband gebracht werd.6 Dit drietal schetsmatige, vlot getekende voorstellingen kan nog worden aangevuld met een Rivierlandschap met toren in Brno en twee aan Jacob Savery toegeschreven landschappen met boerenhuizen in Braunschweig.7

Footnotes

1 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 5768; Mielke 1996, nr. A35; Zwollo 1979, p. 208, afb. 11. Ook Boon 1992, p. 306, meende dat het bij het besproken blad gaat om een ‘fairly free replica’ van deze Berlijnse tekening.

2 Zwollo 1979, p. 208; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 3229; Berlin 1975, nr. 216.

3 Hollstein XXIII, 1980, p. 204, nr. 7.

4 Boon 1992, nr. 168.

5 Veiling Londen (Sotheby’s), 8 juli 2004, nr. 16; Zwollo 1979, p. 208, fig. 15. Een burcht met toren is ook uitgebeeld op een door Savery getekend en geëtst rivierlandschap uit een reeks van zes kleine landschapjes, zie Hollstein XXIII, 1980, p. 205, nr. 9.

6 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1975.1.827; Münz 1961, p. 232 (onder nr. A12); Haverkamp-Begemann 1999, nr. 34. Niet bij Zwollo 1979.

7 Brno, Moravské Galerie, inv. nr. B2125; Kroupa 1988, nr. 25. Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nrs. Z 1207 en Z 1208; zie Von Heusinger 1997, p. 353, nrs. 270-271.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Jacob Savery (I)

Kortrijk circa 1566 - Amsterdam 1603

Bekijk het volledige profiel