:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Certificat de lecture (Leesbrevet)

Certificat de lecture (Leesbrevet)

Marcel Duchamp (in 1964)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Certificat de lecture (Leesbrevet)
Materiaal en techniek Litho op Japans papier
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 335 mm
Breedte 500 mm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Uitgever: Arturo Schwarz
Inventarisnummer MB 1990/9 (MK)
Credits Aankoop 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1964
Signatuur rechtsonder: Marcel Duchamp
Inscripties linksonder: ed. Schwarz 23/41
Herkomst Arturo Schwarz, Milaan; Diego Strasser, Verona; Gianni Morghen, Arco; Galerie A, Amsterdam
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, pp. 832, cat.nr. 592 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, p. 141
Materiaal
Object
Techniek
Lithografie > Manueel > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Marcel Duchamps galeriehouder Arturo Schwarz is ook actief als dichter. In 1964, het jaar waarin hij de replica’s van veertien readymades van Duchamp uitgeeft, vraagt hij de kunstenaar tevens om mee te werken aan de uitgave van zijn dichtbundel getiteld Il reale assoluto. Voor de luxe-uitgave van het boek, gevat in een doos, maakt Duchamp twee litho’s. Bij de eerste tekent hij op de lithosteen met zijn duimnagel vier van zijn readymades: Roue de bicyclette, Porte-bouteilles, In Advance of the Broken Arm en Fountain. De eerste twee dateren uit 1913 en 1914 toen Duchamp nog in Parijs woonde. Destijds had hij nog met niemand over zijn ideeën met deze objecten gesproken. Ze lijken een antwoord op de vraag die Duchamp zich in 1913 stelde; Is het mogelijk werken te maken die geen “kunst” zijn?’, en die hij in 1967 zou opnemen als ‘aantekening’ in La boîte blanche. In Advance of the Broken Arm en Fountain maakte hij in New York in 1915 en 1917, toen hij de term readymade bedacht.[1]

De tweede litho die Duchamp voor Schwarz’ bundel vervaardigt is Certificat de lecture – een ‘onvervreemdbaar en onoverdraagbaar certificaat’ zoals het opschrift luidt – dat de lezer identificeert als begunstiger en begunstigde met het recht om voor duizend lire de gedichten van Schwarz onbeperkt te mogen lezen. Het certificaat heeft een absurde strekking, alsof het mogelijk is te eisen dat een tekst maar beperkt mag worden gelezen nadat deze is aangeschaft. Duchamp illustreert het document met de vier readymades van de andere litho. Met die verbinding loopt hij vooruit op het in veler ogen even absurde plan om zijn vroegere readymades te reproduceren.[2] Van begin af aan wilde Duchamp met zijn readymades ontsnappen aan de eis van uniciteit die traditioneel aan kunstwerken wordt gesteld. Later bij de reproducties in oplage van de readymades in 1964 zegt hij: ‘De uniciteit die aan geschilderde objecten wordt toegekend heeft me altijd verontrust en daarom zag ik ze als een door anderen aangedragen oplossing van mijn behoefte om aan deze heilloze weg te ontsnappen en de readymades de verloren vrijheid om herhaald te worden terug te geven.’[3]

Het certificaat is in de luxe-editie van het boek opgerold verpakt in een koker van cellofaan in een speciaal vakje in de doos. Naast de gedichten van Schwarz bevat de luxe-editie nog tien litho’s van Duchamps vriend en collega-kunstenaar Man Ray. Duchamp had hem ontmoet bij zijn aankomst in New York in 1915. Het was het begin van een vriendschap die hun leven lang zou standhouden, zowel in New York als in Parijs waar Man Ray in 1921 naar toe verhuisde. Net als bij Duchamp wordt het werk van Man Ray gekenmerkt door erotiek, woordspelletjes, toeval en humor. Het museum heeft behalve Il reale assoluto als geheel, de beide litho’s van Duchamp eerder ook apart verworven.

 

Noten

[1] Duchamp gebruikt de term ‘readymade’ voor het eerst in een brief aan zijn zus gedateerd 15 januari 1916. Marcadé, 2007, p. 141.

[2] De beslissing om commerciële edities te gaan uitgeven kwam als een schok voor vrienden en bewonderaars van Duchamp. Zo zei de kunstenaar Max Ernst hierover: ‘de waarde van het gebaar dat de readymade een grote schoonheid verleende leek te worden ondermijnd.’ Tomkins 1997, p. 426.

[3] Naumann 1999, pp. 274-276.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel