:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Keukeninterieur met figuren

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Keukeninterieur met figuren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en grijs gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 232 mm
Breedte 365 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Jacob Matham
Vroegere toeschrijving: Gerrit Pietersz.
Inventarisnummer MB 1770 (PK)
Credits Aankoop 1866
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1866
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Signatuur geen
Watermerk crowned heraldic eagle (single-headed) holding at heart a Basel Crozier, with decorative tail and initials NH (?)Mo beneath (145 x 85mm, on P4-5 from the top, PP33/32/31; vV, 7P), very similar to Briquet 1364 (imperial eagle of Frankfurt, usurped by the papermaker Nicolaus Heusler in Basel, Switserland; Briquet vol. 1, p. 111; doc. o.a. Utrecht 1578, 1581, Amsterdam and Roermond 1586). [AE]
Conditie vlekken, papier- en lijmresten (verso), reparatie aan de onderzijde, vlekken (verso)
Inscripties '1602' (linksonder, in pen in bruine inkt), '[…]' (verso, middenboven, in potlood of zwart krijt, doorgekraste, onleesbare tekst van drie regels, waarvan leesbaar zijn '9 7 8'), 'No 498' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), 'Lange Pier f 1-6-' (verso, rechtsonder, in pen in bruine inkt) , '[…] / Pieter Aartsen […] Lange Pier' en '1' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur cat. 1869, nr. 1 (als Pieter Aertsen); cat. 1901, nr. 621 (als Pieter Pietersz I, fl. 30,-); Van Thiel 1988, p. 365 (als ten onrechte aan Gerrit Pietersz toegeschreven); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit keukeninterieur werd op de veiling Leembruggen in 1866 toegeschreven aan Pieter Aertsen en is vervolgens in verband gebracht met diens zoon Pieter Pietersz, met Gerrit Pietersz en met Pieter Cornelisz van Rijck.1 Ook is wel geopperd dat de voorstelling getekend is door de Friese schilder en graveur/etser Pieter Feddes van Harlingen (ca. 1586-1623), op grond van een vergelijking met een keukentafereel van diens hand in Düsseldorf.2

Al deze veronderstellingen kunnen echter terzijde geschoven worden, aangezien de tekening meer overeenkomsten vertoont met de gravures van keukeninterieurs van Jacob Matham, dan met de keukenstukken van genoemde kunstenaars. Van Matham kennen we vijf prenten met markt- en keukentaferelen. Drie daarvan zijn gegraveerd naar schilderijen van Pieter Aertsen.3 Twee gravures, namelijk Keukenstuk met de maaltijd in Emmaus en Keukenstuk met de rijke man en de arme Lazarus, graveerde Matham naar eigen ontwerp.4 De ontwerptekening van de laatstgenoemde scène, voorzien van de datering 1603, bevindt zich in Leiden.5 Wat betreft beeldopbouw en ruimteverdeling benadert de Rotterdamse tekening de twee gravures naar Mathams eigen ontwerp. Het jongetje links is een typisch Matham-figuurtje, maar ook de man en vrouw lijken met hun kenmerkende kragen en mutsen sterk op de mannen en vrouwen op Mathams keukentaferelen. De tekening heeft echter onvoldoende kwaliteit om van Jacob Matham zelf te zijn: de compositie is rommelig en de figuren zijn zwak getekend.

Noten

1 Zie voor Pieter Pietersz I (1539/41-1603) en Pieter Cornelisz van Rijck (1567/68- na 1635) de biografieën van Van Thiel-Stroman in Köhler/Biesboer 2006, pp. 264-267 en pp. 277-278. Zie Gent 1986 voor geschilderde keukentaferelen van Pieter Aertsen, Pieter Pietersz en Pieter Cornelisz van Rijck.

2 Deze toeschrijvingen blijken uit opschriften op de tekening, de inventariskaart in het museum en fotokartons bij het RKD Den Haag. Zie voor Pieter Feddes van Harlingen (ca.1586-1623) P. Bakker, De Friese schilderkunst in de Gouden Eeuw, Zwolle/Leeuwarden 2008, pp. 180-182, met op p. 181 en afbeelding van de betreffende tekening in Düsseldorf, Museum Kunst Palast (Budde 1930, nr. 869).

3 New Hollstein 2007-08, nrs. 158-160.

4 New Hollstein 2007-08, nrs. 161-162.

5 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-AW-1238; Reznicek 1961, nr. 32 (ten onrechte als Hendrick Goltzius), Bolten 1985, nr. 38 (idem); Leeflang 2003, nr. 17A (als Jacob Matham).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker