:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Kitchen Interior with Figures

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Kitchen Interior with Figures
Material and technique Pen and brown ink, brown and gray wash, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 232 mm
Width 365 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Jacob Matham
Previously attributed: Gerrit Pietersz.
Accession number MB 1770 (PK)
Credits Purchased 1866
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1866
Creation date in circa 1600-1610
Signature none
Watermark crowned heraldic eagle (single-headed) holding at heart a Basel Crozier, with decorative tail and initials NH (?)Mo beneath (145x85mm, on P4-5 from the top, PP33/32/31; vV, 7P), very similar to Briquet 1364 (imperial eagle of Frankfurt, usurped by the papermaker Nicolaus Heusler in Basel, Switserland; Briquet vol. 1, p. 111; doc. o.a. Utrecht 1578, 1581, Amsterdam and Roermond 1586). [AE] [for image, seen on the reverse, click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions '1602' (at lower left, in pen and brown ink), '[…]' (verso, at upper centre, in pencil or black chalk, crossed, unreadable text of three lines, in wich only '9 7 8' can be deciphered), 'No 498' (verso, at lower left, in pen and brown ink), 'Lange Pier f 1-6-' (verso, at lower right, in pen and brown ink) , '[…] / Pieter Aartsen […] Lange Pier' en '1' (verso, at lower right, in pencil)
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Gérard Leembruggen jz. (1801-1865), Hillegom, his (†) sale, Amsterdam (Roos et al.), 5-8 March 1866, no. 1 (Pieter Aertsen), ff. 3.25, to Lamme for the museum [copy RKD]
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit keukeninterieur werd op de veiling Leembruggen in 1866 toegeschreven aan Pieter Aertsen en is vervolgens in verband gebracht met diens zoon Pieter Pietersz, met Gerrit Pietersz en met Pieter Cornelisz van Rijck.1 Ook is wel geopperd dat de voorstelling getekend is door de Friese schilder en graveur/etser Pieter Feddes van Harlingen (ca. 1586-1623), op grond van een vergelijking met een keukentafereel van diens hand in Düsseldorf.2

Al deze veronderstellingen kunnen echter terzijde geschoven worden, aangezien de tekening meer overeenkomsten vertoont met de gravures van keukeninterieurs van Jacob Matham, dan met de keukenstukken van genoemde kunstenaars. Van Matham kennen we vijf prenten met markt- en keukentaferelen. Drie daarvan zijn gegraveerd naar schilderijen van Pieter Aertsen.3 Twee gravures, namelijk Keukenstuk met de maaltijd in Emmaus en Keukenstuk met de rijke man en de arme Lazarus, graveerde Matham naar eigen ontwerp.4 De ontwerptekening van de laatstgenoemde scène, voorzien van de datering 1603, bevindt zich in Leiden.5 Wat betreft beeldopbouw en ruimteverdeling benadert de Rotterdamse tekening de twee gravures naar Mathams eigen ontwerp. Het jongetje links is een typisch Matham-figuurtje, maar ook de man en vrouw lijken met hun kenmerkende kragen en mutsen sterk op de mannen en vrouwen op Mathams keukentaferelen. De tekening heeft echter onvoldoende kwaliteit om van Jacob Matham zelf te zijn: de compositie is rommelig en de figuren zijn zwak getekend.

Footnotes

1 Zie voor Pieter Pietersz I (1539/41-1603) en Pieter Cornelisz van Rijck (1567/68- na 1635) de biografieën van Van Thiel-Stroman in Köhler/Biesboer 2006, pp. 264-267 en pp. 277-278. Zie Gent 1986 voor geschilderde keukentaferelen van Pieter Aertsen, Pieter Pietersz en Pieter Cornelisz van Rijck.

2 Deze toeschrijvingen blijken uit opschriften op de tekening, de inventariskaart in het museum en fotokartons bij het RKD Den Haag. Zie voor Pieter Feddes van Harlingen (ca.1586-1623) P. Bakker, De Friese schilderkunst in de Gouden Eeuw, Zwolle/Leeuwarden 2008, pp. 180-182, met op p. 181 en afbeelding van de betreffende tekening in Düsseldorf, Museum Kunst Palast (Budde 1930, nr. 869).

3 New Hollstein 2007-08, nrs. 158-160.

4 New Hollstein 2007-08, nrs. 161-162.

5 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-AW-1238; Reznicek 1961, nr. 32 (ten onrechte als Hendrick Goltzius), Bolten 1985, nr. 38 (idem); Leeflang 2003, nr. 17A (als Jacob Matham).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist