:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jupiter en Io

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Jupiter en Io
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, bruin gewassen, grijs-roze gehoogd (in de mantel van Io), kaderlijnen in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 270 mm
Breedte 399 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer MB 1750 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto: rechter benedenhoek gerepareerd en bijgewerkt met een donkerder bruin; verso: diverse reparaties
Inscripties '3' (verso, midden, in pen in bruine inkt), 'TB' [ineen] (verso, middenboven, in potlood), '[...]' (verso, rechter bovenhoek)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Den Haag 1952, no. 38.
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 944 (Spranger); Cat. 1869, nr. 808 (Spranger); Reznicek 1961, p. 489 (niet Goltzius, "good old copy after the print B. III, p. 105, nr. 16 (46)"); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Uitgebeeld is de liefdesgeschiedenis van Jupiter en Io, een episode uit Ovidius’ Metamorphosen (I, 583-622). Jupiter laat een breed wolkendek boven de velden optrekken, zodat hij in het geheim gemeenschap kan hebben met de riviernimf Io, zoals rechts op de tekening te zien is. Om het meisje te verbergen voor zijn echtgenote Juno, verandert Jupiter haar in een witte koe. Juno krijgt echter argwaan en eist de koe op – links op de tekening. In het vervolg van het verhaal, dat op de tekening ontbreekt, zal zij Io laten bewaken door de honderdogige reus Argus (zie ook inv. nr. D I 267).

De tekening is een kopie naar een gravure uit de prentenreeks met 52 voorstellingen uit Ovidius’ Metamorphosen, die Hendrick Goltzius ontwierp in de jaren 1588-1590.1 De eerste twintig ontwerpen werden in prent gebracht in 1589, gevolgd door een tweede groep van twintig stuks in 1590. Deze veertig prenten werden gegraveerd door Goltzius’ medewerkers. Daarna werd het project stopgezet, waarschijnlijk vanwege Goltzius’ vertrek naar Italië in 1590. Pas veel later, in 1615, voegde de Amsterdamse uitgever Robert de Baudous de andere twaalf gravures aan de serie toe.2

De geïdealiseerde figuurtypen uit deze prentenserie met scènes uit Ovidius’ Metamorphosen getuigen van de invloed van de Praagse hofschilder Bartholomeus Spranger op het werk van Goltzius in de jaren 1585-1590. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze voorstelling van Jupiter en Io in de negentiende eeuw op naam van Spranger stond. Later werd de tekening wel als voorstudie voor de gravure beschouwd.3 De zes bewaard gebleven ontwerptekeningen voor de gravures uit de Ovidius-prentenserie zijn echter aanzienlijk kleiner van formaat dan deze tekening.3 Bovendien is de voorstelling niet spiegelbeeldig aan de gravure, zoals bij een ontwerptekening het geval zou zijn. Terecht stelde Reznicek daarom dat het gaat om een goede kopie naar de gravure uit de Ovidius-prentenserie.4

Noten

1 New Hollstein 2012, nrs. 532-583, waarvan nr. 547 Jupiter en Io is. Over deze reeks Filedt Kok 1993, p. 176 en Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 38.

2 Reznicek 1961, p. 194; Filedt Kok 1993, p. 176. Over Robert de Baudous (ca. 1574/75-na 1648), Amsterdam 2011a, p. 17.

3 Hirschmann 1919, p. 142; Den Haag 1952, nr. 38.

4 Reznicek 1961, nrs. 99-104. Zie voor vier tekeningen uit deze reeks in Hamburg, Hamburger Kunsthalle Stefes 2011, nrs. 362-365.

5 Reznicek 1961, vol . 2, p. 489.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker