:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jupiter and Io

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Jupiter and Io
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, brown wash, heightened with gray-pink (in Io's mantle), framing lines in pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 270 mm
Width 399 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Hendrick Goltzius
Accession number MB 1750 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1600-1650
Signature none
Watermark none
Inscriptions '3' (verso, centre, in pen and brown ink), 'TB' [in ligature] (verso, at upper centre, in pencil), '[...]' (verso, upper right corner)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions The Hague 1952, no. 38.
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 944 (as Bartholomeus Spranger); cat. 1869, no. 808 (as Bartholomeus Spranger); cat. 1901, no. 251 (fl. 40,-, as Hendrick Goltzius); Hirschmann, 1919, p. 142 (as Goltzius); Reznicek 1961, vol . 2, p. 489 (as ‘good copy’).
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Uitgebeeld is de liefdesgeschiedenis van Jupiter en Io, een episode uit Ovidius’ Metamorphosen (I, 583-622). Jupiter laat een breed wolkendek boven de velden optrekken, zodat hij in het geheim gemeenschap kan hebben met de riviernimf Io, zoals rechts op de tekening te zien is. Om het meisje te verbergen voor zijn echtgenote Juno, verandert Jupiter haar in een witte koe. Juno krijgt echter argwaan en eist de koe op – links op de tekening. In het vervolg van het verhaal, dat op de tekening ontbreekt, zal zij Io laten bewaken door de honderdogige reus Argus (zie ook inv. nr. D I 267).

De tekening is een kopie naar een gravure uit de prentenreeks met 52 voorstellingen uit Ovidius’ Metamorphosen, die Hendrick Goltzius ontwierp in de jaren 1588-1590.1 De eerste twintig ontwerpen werden in prent gebracht in 1589, gevolgd door een tweede groep van twintig stuks in 1590. Deze veertig prenten werden gegraveerd door Goltzius’ medewerkers. Daarna werd het project stopgezet, waarschijnlijk vanwege Goltzius’ vertrek naar Italië in 1590. Pas veel later, in 1615, voegde de Amsterdamse uitgever Robert de Baudous de andere twaalf gravures aan de serie toe.2

De geïdealiseerde figuurtypen uit deze prentenserie met scènes uit Ovidius’ Metamorphosen getuigen van de invloed van de Praagse hofschilder Bartholomeus Spranger op het werk van Goltzius in de jaren 1585-1590. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze voorstelling van Jupiter en Io in de negentiende eeuw op naam van Spranger stond. Later werd de tekening wel als voorstudie voor de gravure beschouwd.3 De zes bewaard gebleven ontwerptekeningen voor de gravures uit de Ovidius-prentenserie zijn echter aanzienlijk kleiner van formaat dan deze tekening.3 Bovendien is de voorstelling niet spiegelbeeldig aan de gravure, zoals bij een ontwerptekening het geval zou zijn. Terecht stelde Reznicek daarom dat het gaat om een goede kopie naar de gravure uit de Ovidius-prentenserie.4

Footnotes

1 New Hollstein 2012, nrs. 532-583, waarvan nr. 547 Jupiter en Io is. Over deze reeks Filedt Kok 1993, p. 176 en Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 38.

2 Reznicek 1961, p. 194; Filedt Kok 1993, p. 176. Over Robert de Baudous (ca. 1574/75-na 1648), Amsterdam 2011a, p. 17.

3 Hirschmann 1919, p. 142; Den Haag 1952, nr. 38.

4 Reznicek 1961, nrs. 99-104. Zie voor vier tekeningen uit deze reeks in Hamburg, Hamburger Kunsthalle Stefes 2011, nrs. 362-365.

5 Reznicek 1961, vol . 2, p. 489.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist