:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met vrouwenfiguren en een hand

Studieblad met vrouwenfiguren en een hand

Monogrammist van Braunschweig (in circa 1560-1580)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met vrouwenfiguren en een hand
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 148 mm
Breedte 114 mm
Makers Tekenaar: Monogrammist van Braunschweig
Inventarisnummer MB 1449 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1560-1580
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 6P, zeer fijn)
Conditie inktvraat in de vorm van uitwaaierende inkt (recto), papier- en lijmresten, met name op de hoeken, roest- en vochtvlekken (verso)
Inscripties 'Brügell f.' (middenonder, in pen in bruine inkt, valse signatuur), 'cucumis / gel', 'quasys[..]hob[..] / nourat [?][..]', 'palma rus [..]', 'Hob / dt' (verso, van boven naar beneden, in pen and brown ink)
Merkteken geen
Herkomst kunsthandelaar Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam aan Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1935; in bruikleen aan het museum, 1935-1940; verworven met de Koenigs collectie door D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; in permanent bruikleen sinds 1940
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De vrouwenfiguren die hier zijn getekend, zijn van een type dat voorkomt op schilderijen van de Braunschweiger Monogrammist, zoals de bordeelscènes in Frankfurt (afb) en Berlijn, die beide tussen 1540 en 1550 kunnen worden gedateerd.1 De voorzichtig zoekende wijze van tekenen wijst erop dat de maker ervan zich vermoedelijk op diens werk baseerde of zich daar tenminste door liet inspireren. De gezichten in deze tekening zijn iets spitser dan in de werken van de monogrammist. Daarnaast wijkt de kleding op enkele punten af, zoals de pofmouwtjes van de twee vrouwen vooraan en de opstaande kragen van de jasjes. Dergelijke kleding is te zien op schilderijen van bijvoorbeeld Pieter Aertsen en diens zoon Pieter Pietersz uit de jaren 1560/70.2 Het vermoedelijk eigenhandige handschrift van de inscripties naast de planten op de verso wijst eveneens op een datering later in de zestiende eeuw.3 Wellicht gebruikte de kunstenaar deze tekening als hulpmiddel bij het vervaardigen van schilderijen in de stijl van de monogrammist. Zoals Ubl opmerkt, werden diens schilderijen tot laat in de zestiende eeuw gekopieerd.4

Op de keerzijde van het blad zijn door dezelfde kunstenaar van boven naar onder een komkommerplant, een palm plant en een kalebas plant getekend.5 De eerste kan aan de hand van de bijgeschreven Latijnse benaming (‘cucumis’) eenvoudig worden geïdentificeerd. De plant draagt gele bloesem en ter verduidelijking is dat erbij geschreven (‘gel’). De overige bijschriften zijn echter nauwelijks te ontcijferen. Alleen het woord ‘palma’, dat rechts naast de palm plant staat geschreven, is duidelijk leesbaar. Deze plant heeft een pluimvormige bloei, met sprieten die boven het blad uitsteken. De kalebas plant daaronder is dankzij zijn specifieke vorm makkelijk te identificeren. De schetsjes zijn vermoedelijk naar het leven getekend.

Noten

1 Fankfurt am Main, Städel Museum, inv. nr. 249; Sander 1993, pp. 355-367. Berlijn, Gemäldegalerie, inv. nr. 558; Sander 1993, p. 357, ill. 229. Volgens een opschrift op het passepartout associeerde J.Q. van Regteren Altena de tekening met Jan Sanders van Hemessen, waarmee de Braunschweiger Monogrammist in het verleden wel geïdentificeerd werd.

2 Met dank aan Matthias Ubl, Rijksmuseum Amsterdam, voor deze twee observaties. Zie bijvoorbeeld Man en een vrouw bij het spinnenwiel van Pieter Pietersz, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-3962; Amsterdam 1986, nr. 301, ill.

3 Yvette Bruijnen en André van Noort, Regionaal Archief Leiden, dateren het handschrift laat in de zestiende eeuw. Van Noort vergelijkt het met het handschrift van de Leidse Jan van Hout, stadssecretaris van 1564 tot 1609. E-mail correspondentie met de auteur, september 2012.

4 E-mail correspondentie met de auteur, september 2012.

5 Met dank aan Frans Smeding, bioloog, voor zijn hulp bij het identificeren van de plantensoorten en Yvette Bruijnen voor de gedeeltelijke ontcijfering van de inscripties.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Monogrammist van Braunschweig

werkzaam circa 1525 - circa 1545

Bekijk het volledige profiel