:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Monogrammist van Braunschweig

werkzaam circa 1525 - circa 1545

Auteur: Judith Niessen (2012-11-27)

De noodnaam Braunschweiger Monogrammist, verkreeg deze kunstenaar dankzij een gemonogrammeerd schilderij De gelijkenis van het grote gastmaal dat zich in het Herzog Anton Ulrich-Museum in Braunschweig bevindt.1 Het moeilijk te ontcijferen monogram is wel toegekend aan Jan van Amstel (ca. 1500-ca. 1542), een Noord-Nederlandse schilder die in Antwerpen werkte. Ook is op basis van stilistische overeenkomsten met achtergrondfiguren in het werk van de Antwerpenaar Jan (Sanders) van Hemessen (ca. 1500-na 1575) een identificatie met deze kunstenaar voorgesteld. Beide zijn vooralsnog niet overtuigend. De stijl van zijn schilderijen maken het wel aannemelijk dat de schilder in Antwerpen actief was. Hij vervaardigde voornamelijk veelfigurige bijbeltaferelen en vrolijke gezelschapjes in interieurs en landschappen. Zijn stijl van schilderen en zijn thematiek maken hem tot een voorloper van Pieter Bruegel de Oudere (1525/30-1569).

Noten

1 Braunschweig, Herzog Anton-Ulrich Museum, inv. nr. 165; Sander 1993, ill. 230. Deze biografie is gebaseerd op ENP XII, 1975, pp. 48-52 en Sander 1993, pp. 353, 356-361 met uitgebreide historiografie.
Lees verder Lees minder