Studie voor de zittende apostel rechtsbinnen in de bovenhelft (lunet) van 'Het Laatste Oordeel', uit de collectie van Museo di San Marco, Florence.
In deze studie varieert de kunstenaar op de voorgaande met een andere plooival van de mantel, en de handen los van elkaar rustend in de schoot. De figuur kijkt ons hier vrijwel recht aan. In het fresco is een combinatie van deze en voorgaande variant uitgebeeld, waarbij de houding van de handen en het hoofd – met een baard en verder kaal – zijn veranderd.
Studie voor de zittende apostel in 'Het Laatste Oordeel'
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta) (in circa 1499-1500)
Specificaties
| Titel | Studie voor de zittende apostel in 'Het Laatste Oordeel' |
|---|---|
| Materiaal en techniek | Zwart krijt, wit gehoogd, op grijsbruin geprepareerd papier |
| Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
| Locatie | Dit object is in het depot |
| Afmetingen |
Breedte 221 mm Hoogte 295 mm |
|---|---|
| Makers |
Tekenaar:
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
|
| Inventarisnummer | I 563 N 18 (PK) |
| Credits | Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940 |
| Collectie | Tekeningen & Prenten |
| Verwervingsdatum | 1940 |
| Vervaardigingsdatum | in circa 1499-1500 |
| Verzamelaar | Franz Koenigs |
| Herkomst | Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen |
| Tentoonstellingen | Rotterdam 2016, nr. 3.16 |
| Interne tentoonstellingen |
Fra Bartolommeo (2016) |
| Literatuur | Von der Gabelentz 1922, vol. 2, no. 679 (voor 1500); Borgo 1976, p. 272, no. 34L, p. 580, fig. 149; Fischer 1990, p. 53, fig. 18; Elen-Fischer 2016, nr. 3.16 |
| Materiaal | |
| Object | |
| Techniek |
Prepareren
> Geprepareerd
> Vormtechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
| Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Florence 1472/1474 - Florence 1517
Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...
Bekijk het volledige profiel