:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een staand mannelijk naakt met gevouwen handen

Studie van een staand mannelijk naakt met gevouwen handen

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti) (in circa 1591-1592)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een staand mannelijk naakt met gevouwen handen
Materiaal en techniek Zwart krijt, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 354 mm
Breedte 197 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 397 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1591-1592
Watermerk geen (vH, 7P)
Inscripties 'G. Tintoretto' (r.o., pen in bruine inkt), ‘23’ (verso, r.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Reynolds (L.2364), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst uit het atelierbestand van de kunstenaar (overl. 1594); diens zoon Domenico Tintoretto (overl. 1635); diens zwager en ateliermedewerker Sebastiano Casser (overl. 1679); - ; Sir Joshua Reynolds (1723-1792, L.2364)*, Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von Hadeln 1922, pp. 35, 53, pl. 40; 1923, dl. 1, p. 95, dl. 2, fig. 206; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1672; Rossi 1975, p. 55, fig. 184
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo en Domenico Tintoretto, detail van een staand figuur in 'Het laatste avondmaal', 1592-1594, olieverf op doek, 365 x 586 cm, San Giorgio Maggiore, Venetië. Foto Web Gallery of Art

Deze tekening maakt deel uit van een omvangrijke groep van meer dan zeventig bladen met gelijksoortige figuurstudies en het opschrift ‘G. Tintoretto’ in pen en bruine inkt. Deze bleven lange tijd bij elkaar: in de jaren 1640 werden ze door de bejaarde schoonzoon van de kunstenaar, Sebastiano Casser, verkocht en ergens in de tweede helft van de achttiende eeuw belandden ze in de collectie van de Britse schilder Sir Joshua Reynolds (1723-1792).[1] Vijf van deze bladen kwamen in 1935 in de Collectie Koenigs terecht.[2]

Hoewel de ‘Reynolds groep’ bestaat uit tekeningen die door verschillende leden van het atelier van Jacopo Tintoretto werden gemaakt, worden vele ervan beschouwd als eigenhandige werken. De authenticiteit van deze tekening is onbetwist. Er werd voor het eerst door Von Hadeln (1922) in zijn monografie over de tekeningen van Tintoretto over geschreven. Hij vergeleek de studie en een vergelijkbare tekening van een knielende figuur, nu in Florence,[3] met herders in het schilderij De geboorte en aanbidding van het Christuskind (1583), nu in het Escorial. Het liet volgens hem zien hoe de kunstenaar zich voorbereidde op het schilderen van aangeklede figuren door eerst naaktstudies te tekenen.[4] De toeschrijving van het schilderij wordt echter wel betwist, en de overeenkomsten zijn oppervlakkig.

Rossi (1975) beschouwde onze tekening als zwak en haastig uitgevoerd, daterend uit de laatste jaren van de loopbaan van de kunstenaar. Zij bracht de studie ook niet in verband met een werk dat in haar oeuvrecatalogus van Tintoretto’s tekeningen direct naast de onze staat afgebeeld: een zeer vergelijkbare studie, met een identieke classificatie, die zich nu in Londen bevindt.[5] Hoewel het Londense blad iets kleiner is, lijken de figuren overeen te komen. Uit pentimenti in de onderarmen valt af te leiden dat het bij de Londense tekening waarschijnlijk om de prima idea gaat die vervolgens werd gekwadreerd en overgezet naar het Rotterdamse blad, waar de tekening werd aangepast. De houding van de figuur werd veranderd in een elegantere, maar ook lichtelijk ongebalanceerde pose, alsof de man ergens tegenaan leunt, met de handen ineengevouwen en het hoofd naar rechts gedraaid, wegkijkend in plaats van de blik naar beneden gericht.[6] Ook de Rotterdamse tekening werd vervolgens weer gekwadreerd en overgezet, maar er is geen schilderij bekend met eenzelfde figuur in de compositie, zelfs niet het monumentale, ‘dichtbevolkte’ werk Het laatste oordeel in de Madonna dell’Orto in Venetië (ca. 1562-1564), zoals gesuggereerd werd door Tietze/Tietze-Conrat (1944). De enige overeenkomst die we kunnen vaststellen is die met de staande figuur helemaal links in Het laatste avondmaal (afb.) in het presbyterium van de San Giorgio Maggiore in Venetië. Deze laatste grote opdracht van Jacopo Tintoretto werd omstreeks 1592-1594 aan de hand van diens ontwerpen en onder zijn supervisie door zijn zoon Domenico (1560-1635) uitgevoerd. De figuur in het schilderij is in spiegelbeeld; hij leunt met zijn kont tegen de muur en houdt een stok in zijn ineengevouwen handen vast.[7] Op zuiver stilistische gronden, zonder onze tekening met welk schilderij dan ook in verband te brengen, stelt Marciari een datering rond 1588-1590 voor.[8] De vermeende relatie met het schilderij lijkt echter op een iets latere datum, omstreeks 1591-1592, in de vroege ontwerpfase van het schilderij te wijzen. Deze tekening en een studie van de hand van Domenico, ook in Rotterdam (I 75), zijn de enige bewaard gebleven voorbereidende tekeningen voor Het laatste avondmaal.

Noten

[1] Marciari 2020, pp. 237-40; eveneens genoemd in een online presentatie.

[2] Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 85, 206, 374, 397 en 452.

[3] Gallerie degli Uffizi, inv. 12994 F; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1629; Rossi 1975, p. 62 (verworpen toeschrijving). De gelijkenis heeft alleen betrekking op het bovenste gedeelte van de knielende figuur.

[4] Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial, inv. 10014600; De Vecchi 1970, nr. A 27, ill. (verworpen toeschrijving); Pallucchini/Rossi 1982, nr. A 37, afb. 664 (toegeschreven aan Domenico Tintoretto); Madrid 2007, nr. 45, ill. (Jacopo). Rossi 1975, p. 55, haalt ten onrechte aan dat Von Hadeln onze tekening in verbrand bracht met Het laatste oordeel.

[5] Victoria and Albert Museum, inv. Dyce 247, 296 x 139 mm; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1705; Rossi 1975, p. 46, afb. 183 (‘skizzo debolo e frettoloso dell’ultimo periodo dell’attività dell’artista’).

[6] Wij zijn het niet met Tietze/Tietze-Conrat (1944) eens dat de draperie in de Londense tekening is aangegeven.

[7] De Vecchi 1970, nr. 292 B, pl. 60 V, ill.; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 467, afb. 597; Madrid 2007, p. 61, afb. 24.

[8] Opgemerkt door John Marciari tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel