:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor Judas

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor Judas
Materiaal en techniek Zwart krijt, gekwadreerd, op blauw papier (recto en verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 315 mm
Breedte 200 mm
Makers Tekenaar: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Inventarisnummer I 75 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1592-1594
Watermerk Kruisboog (44 x 36 mm, ondersteboven, r.o. midden, op P5 van 7P, vH, folio blad), vergelijkbaar met Briquet 731 en 733 (maar zonder contramerk, resp. Reggio Emilia 1592 en 1595) en Piccard Online AT3800-PO-123788 en 123789 (maar zonder contramerk, Arco 1591 en 1593). Hetzelfde subtype Kruisboog watermerk zit in een tekening van Domenico Tintoretto in MBVB (inv. I 405), en in een tekening van Alessandro Maganza in de Fondation Custodia, Parijs (inv. 4191, Byam Shaw 1983, dl. I, nr. 257, dl. 2, p. 131, ill.). [zie afb.]
Inscripties 'tintoretto' (r.m.o., pen in bruine inkt), '11' (verso, l.o., potlood), '12' (verso, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milaan (-1641), tekeningenalbum uit c. 1630-40, Elenco nr. 12; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1656, pl. 113; Rossi 1975, p. 53, fig. 196, 197 (recto en verso verwisseld); Pallucchini/Rossi 1982, p. 234, onder nr. 467; Rearick 2001, pp. 173, 204, 229 (Domenico); Marciari 2018, pp. 138, 141 n. 59 (Domenico); Koshikawa 2019, pp. 138-139, 141, fig. 12 (Domenico)
Materiaal
Object
Techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Jacopo en Domenico Tintoretto, detail van Judas in 'Het laatste avondmaal', 1592-94, olieverf op doek, 365 x 586 cm, San Giorgio Maggiore, Venetië. Foto Web Gallery of Art

Op de inventarislijst die voor de verkoop van het D'Adda album in 1926 werd gemaakt,[1] werden de tekeningen op beide zijden van dit blad al omschreven als voorbereidende studies voor de figuur van Judas in het schilderij Het laatste avondmaal (afb.) dat zich in de San Giorgio Maggiore in Venetië bevindt.[2] De toeschrijving aan Jacopo Tintoretto (1518-1594) werd bevestigd door Tietze/Tietze-Conrat (1944), Rossi (1975) en Pallucchini/Rossi (1982), maar verworpen door Rearick (2001), die er als eerste de ‘karakteristieke realistische stijl’ van Domenico Tintoretto in herkende.[3] Die opvatting werd recentelijk gedeeld door Marciari (2018), die eveneens meent dat beide tekeningen van Jacopo’s zoon zijn. Domenico was ook verantwoordelijk voor de uitvoering van dit schilderij, dat onder supervisie van zijn bejaarde vader tijdens de laatste jaren van diens leven (1592-1594) werd gemaakt. Koshikawa (2019) kwam naar aanleiding van discussies met Ilchman en Echols, maar zonder Marciari aan te halen, tot dezelfde conclusie. Hij baseerde zich op de tekenstijl die afwijkt van die in Jacopo's late tekeningen, maar wel sterke gelijkenissen vertoont met die in een studie van een staande naakte man door Domenico, nu in Florence.[4]

Rearick (2001) beschouwt de tekening op de recto als de prima idea voor de figuur van Judas die aan het hoofd van een diagonaal in het midden van de compositie geplaatste lange tafel zit. De tekenaar experimenteerde met verschillende posities van de ledematen, met name van het rechterbeen, en koos uiteindelijk voor een middenweg, te oordelen naar de tweede tekening op de verso die vervolgens werd gekwadreerd om te worden overgezet naar doek. Anders dan in de meeste experimentele, voorbereidende tekeningen van Jacopo het geval is, is deze figuur in beide stadia van de ontwikkeling schaars gekleed.[5] Marciari (2018) gelooft dat de tekening op de recto naar een naaktmodel is gemaakt.[6] Het Rotterdamse blad is de enige tekening van Domenico die als voorbereiding voor dit schilderij bekend is, maar gezien het groot aantal figuren in de overvolle compositie moeten er aanzienlijk meer studies zijn geweest, zowel van hemzelf, als zijn vader. Een voorbereidende tekening voor de figuur die uiterst links tegen de muur leunt, bevindt zich eveneens in Rotterdam (I 397), maar die studie wordt beschouwd als een werk van Jacopo, die verantwoordelijk was voor het ontwerp van het schilderij.

Noten

[1] Inventaris (Elenco), nr. 12: 'Due studii per il Giuda dell' Ultima cena di S. Giorgio Maggiore'. Deze Elenco wordt besproken in de introductie van deze online catalogus.

[2] De Vecchi 1970, nr. 292 B, pl. 61; Pallucchini/Rossi 1982, nr. 467, afb. 597.

[3] Tietze/Tietze-Conrat, Rossi en Rearick verwarren allen de tekeningen op de recto en de verso met elkaar (de verso is gemakkelijk te herkennen aan het kenmerk van de Koenigs Collectie in de hoek links onder).

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 12971 F; Koshikawa 2019, p. 138, afb. 13 (de auteur verwijst uitsluitend naar de tekening op de recto en negeert de tekening op de verso die daar nauw aan verwant is).

[5] Volgens Rearick (2001) gaat het bij de tekening op de recto (volgens hem de verso, zie voetnoot 3) om een naakte figuur, en is alleen de figuur op de verso gekleed.

[6] John Marciari, genoteerd tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel