:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Voorstudie voor 'De parabel van het koninklijke bruiloftsmaal'

Voorstudie voor 'De parabel van het koninklijke bruiloftsmaal'

Bartolommeo Cesi (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Voorstudie voor 'De parabel van het koninklijke bruiloftsmaal'
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, gekwadreerd, op bruinachtig papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 356 mm
Breedte 544 mm
Makers Tekenaar: Bartolommeo Cesi
Inventarisnummer I 230 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Watermerk Zespuntige ster in een vlies in een cirkel (39 x 35 mm, midden van rechterhelft, op P12 van 15P, plano), vergelijkbaar met Briquet 6097 (Lucca 1566-67, Rome 1567-71, Fabriano 1572) en Piccard Online DE5580 (16de eeuw)
Inscripties 'Fran.co Briccio Bolognese' (l.o., pen in donkerbruine inkt), 'S.B. ao 18' (r.o., pen in inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Bolognese school, tweede helft 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Zacchi 1997, p. 146, fig. 24; Morét 2015, pp. 83, 87, fig. 3
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Bartolommeo Cesi, 'De parabel van het koninklijke bruiloftsmaal', fresco, San Giovanni in Monte, Bologna. Foto Guido Barbi

Deze in slechte conditie verkerende grootformaat tekening is de modello voor het fresco De parabel van het koninklijke bruiloftsmaal (afb.), dat Bartolommeo Cesi schilderde in het klooster van San Giovanni in Monte in Bologna. 

Volgens de reconstructie van Zacchi (1997) vervaardigde Cesi het fresco in het eerste decennium van de zeventiende eeuw.[1] In de twintigste eeuw werd het voor een jarenlange restauratie van de wand losgemaakt (staccato) en gedurende vier decennia lag het in zes losse delen opgeslagen in de Pinacoteca Nazionale van Bologna. In 1996 werd het fresco weer op zijn oorspronkelijke locatie in de voormalige refter van het klooster teruggeplaatst.

De voorstelling beeldt een parabel uit die is beschreven in het evangelie van Mattheüs (22:1-14).[2] Daarin wordt de hemel vergeleken met een koninklijk bruiloftsmaal. Een koning, druk met het organiseren van de bruiloft van zijn zoon, stuurt boden naar alle windstreken om gasten uit te nodigen. Deze weigeren echter op de uitnodiging in te gaan en mishandelen en vermoorden de boden. De koning laat daarop alle genodigden om het leven brengen en hun steden afbranden. In hun plaats nodigt hij vervolgens alle mensen uit die de boden op straat tegenkomen, mits deze zich tijdens de bruiloft waardig zullen kleden en gedragen. Zo stroomt de feestzaal vol. Dan ziet de koning in het feestgedruis een gast die ondanks de waarschuwing niet gepast gekleed is en laat hem verwijderen. De parabel besluit met de moraal: ‘Want velen zijn uitgenodigd maar slechts weinigen uitverkoren’, hetgeen zou betekenen dat slechts weinig uitverkorenen ook daadwerkelijk de hemel bereiken, aangezien zij gedurende hun leven verkeerde keuzes maken.

Het blad in Rotterdam is gekwadreerd voor de overzetting van de compositie naar een karton. Dat karton werd gebruikt voor de een-op-een overzetting op de wand, waarna het fresco werd geschilderd. De verschillen tussen de modello en het fresco zijn miniem. De architecturale ruimte is tot in detail identiek; zelfs de aanzetten van het kruisgewelf van de refter zijn overgenomen.

Er zijn twee andere voortekeningen voor het fresco bekend, nu in Berlijn en Würzburg.[3] De kleiner formaat tekening in Berlijn toont een eerder stadium in het ontwerpproces. Hoewel al veel elementen uit het uiteindelijke ontwerp zichtbaar zijn, is hier de banketscène in de achtergrond afgescheiden van de voorgrond door een monumentale loggia met doorzicht op een buitenruimte. De voorgrond is uitgevoerd in donkere wassingen, terwijl de scènes in de achtergrond licht getekend zijn.[4] De tekening in Würzburg betreft een tussenstadium, vermoedelijk direct voorafgaand aan de modello in Rotterdam die hetzelfde formaat heeft. Deze is uitgevoerd in pen en penseel in bruine inkt, over een ondertekening in rood krijt, zonder wassingen. De architecturale ruimte is daar gelijk aan die van de Rotterdamse modello, zo ook de eettafel met bruiloftsgasten op het middenplan. De figuren in de voorgrond, die zich in een stoet parallel aan het beeldvlak van rechts naar links naar de tronende koning begeven, zijn slechts ten dele uitgewerkt. Enkel de figuurgroep geheel rechts komt overeen met die in de modello. Tussen het vervaardigen van de twee ontwerptekeningen moet een aantal detailstudies voor de figuren middenvoor en linksvoor hebben gezeten.

De figuren in de uiteindelijke compositie zijn door Cesi hier en daar ontleend aan eerdere werken van eigen hand.[5] De kunstenaar gebruikte voor nieuwe composities wel vaker bestaande figuren waarover hij erg tevreden was.

Noten

[1] Zacchi baseerde de datering op figuren uit eerdere opdrachten die in het fresco zijn overgenomen. De datering werd onderschreven door Morét (2015).

[2] Mogelijk was Cesi bekend met een gravure van Adriaen Collaert naar ontwerp van Bernardino Passeri in Jerónimo Nadal, Evangelicae historiae imagines, Antwerpen 1593, pl. 93; Morét 2015, p. 81, afb. 2.

[3] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KDZ 18333 (288 x 375 mm); Martin von Wagner Museum der Universität, inv. 9186 (338 x 533 mm). Deze tekeningen werden door Morét (2015) voor het eerst met elkaar, met het Rotterdamse blad en het fresco in verband gebracht.

[4] Dit komt sterk overeen met de eerdergenoemde prent waarin ook de voorgrond donker is aangezet, maar de scènes in de achtergrond licht zijn gelaten. In het creëren van doorkijkjes naar andere scènes uit de parabel ging Cesi in de prent zelfs nog verder dan in het fresco.

[5] Zo correspondeert de staande man met zwaard bij de zuil helemaal rechts in de compositie met de figuur van de heilige Paulus in het fresco (1597) in de San Gerolamo della Certosa in Bologna. De man met uitgestrekte arm, centraal in de voorgrond, komt onder andere voor in het inmiddels verwoeste fresco Maria-Tenhemelopneming (1594) in de Santa Maria dei Bulgari in Bologna. De figuur met tulband links bij de troon is ontleend aan de figuur van een staande apostel in De dood van Maria in de Santa Maria dei Bulgari.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Bartolommeo Cesi

Bologna 1556 - Bologna 1629

Bekijk het volledige profiel