:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een zittende figuur

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een zittende figuur
Materiaal en techniek Zwart krijt of houtskool, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 266 mm
Breedte 210 mm
Makers Tekenaar: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 95 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575
Watermerk geen (vV, 7P)
Inscripties '134' (verso, midden, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a, inv. 'P=no: 61', op verwijderde doublure), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'P. no: 61'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 697; Amsterdam 1953, nr. T 70; Venice 1988, nr. 22; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 697; Tietze/Tietze-Conrat 1944, dl. 1, nr. 2080 (toeg. Veronese); Amsterdam 1953, nr. T 70; Cocke 1984, nr. 215. (toesch. verworpen); Venice 1988, nr. 22; Washington 1988, p. 117 onder nr. 59; Parijs 1993a, p. 590, onder no. 244; Pignatti/Pedrocco 1995, dl. 2, pp. 340, 342, onder nr. 222; Parijs 1996, p. 37, onder nr. 55; Berge-Gerbaud 1996, pp. 145-46, fig. 7; Rearick 2001, p. 165; Rosand/Frank 2023, p. 292, fig. 11.11
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Rustend op haar linkerelleboog en met een uitgestrekte rechterarm, is deze figuur een voorbereidende studie voor Waakzaamheid, een van de allegorische voorstellingen die Veronese tussen 1575 en 1576 voor de hoekpartijen van het plafond van de Sala del Collegio in het Dogepaleis in Venetië schilderde. Samen met drie grote allegorische doeken en zes monochrome schilderijen van historische scènes, maakten deze vier personificaties van deugden deel uit van een ambitieus iconografisch ontwerp dat een ideaalbeeld van het Venetiaanse bestuur moest overbrengen.[1] Er zijn nog drie andere voorbereidende tekeningen bewaard gebleven voor deze allegorieën: in Londen bevindt zich een studie voor Gematigdheid,[2] en in Parijs studies voor Vlijt en Kuisheid.[3]

De toewijzing van deze tekening aan Paolo Veronese is niet altijd door iedereen aanvaard. Zo gebruikten Tietze/Tietze-Conrat voor het werk alleen maar de aanduiding ‘toegeschreven aan’, en verwierp Cocke de toewijzing helemaal.[4] In meer recent onderzoek is echter oog gekomen voor de trefzekere dynamiek en wordt de tekening als eigenhandig werk van de meester erkend.[5] In de tekening ligt de nadruk op de verfrommelde draperieën op de schoot van de leunende figuur; de geplooide stof suggereert het gewicht en de structuur van het lichaam dat eronder schuilgaat. Ook is al een lichte aanzet te zien van het touw dat Waakzaamheid in haar uitgestrekte hand vasthoudt.

De vrije toets die Veronese bij het uittekenen van de figuur heeft gehanteerd en de levendige hoogsels die in wit krijt op de benen, arm en nek zijn aangebracht, doen vermoeden dat het werk in een vroeg stadium van het ontwikkelingsproces is gemaakt. Er zijn verschillen tussen de studie voor de figuur van Waakzaamheid en de manier waarop zij in de uiteindelijke plafondschildering is weergegeven, maar die getuigen simpelweg van Veronese’s gewoonte om een figuur steeds verder te blijven ontwikkelen en verfijnen, zelfs tot op het moment van schilderen. Hoewel Waakzaamheid op de schildering iets verder naar links is gedraaid, ze haar rechter- in plaats van haar linkerbeen optilt, en haar rechterarm wat minder sterk gebogen is, is de essentie van de figuur intact gebleven. Er zijn vergelijkbare verschillen tussen de andere voorbereidende tekeningen en hun aanverwante schilderingen; de figuur van Vlijt is zelfs volledig gedraaid in de uiteindelijke schildering.

Evenals veel andere tekeningen van Veronese in Rotterdam, maakte ook dit werk eerder deel uit van de Sagredo Collectie en staat het inventarisnummer van die collectie in bruine inkt op de verso genoteerd.

Noten

[1] Gisolfi 2017, pp. 161-65.

[2] British Museum, inv. 1969,0412.4.

[3] Fondation Custodia, inv. 1994-T.10; Musée du Louvre, inv. RF 38931.

[4] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2080; Cocke 1984, nr. 215.

[5] Rearick in: Venice 1988, nr. 22; Gisolfi, op.cit., p. 165.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos, kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel