:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een half-figuur en een vaandel

Studie van een half-figuur en een vaandel

Paolo Veronese (Paolo Caliari) (in circa 1550-1575)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van een half-figuur en een vaandel
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 296 mm
Breedte 192 mm
Makers Werkplaats van: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 94 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1575
Watermerk geen (vH, 6P)
Inscripties 'P.V.' (r.o., pen in bruine inkt), '582' (verso, midden, pen in bruine inkt), 'S.P. no.58' (idem, m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a) inv. S.P. no.58, F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'S.P. no. 58'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 695; Venice 1988, nr. 18; Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 2079 (toeg. Veronese); Cocke 1984, nr. 214 (toesch. verworpen)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Sarah Vowles

Deze tekening laat goed zien hoe een kunstenaar de uitdaging is aangegaan om complexe draperieën weer te geven. Wat de studie op de verso precies voorstelt is onduidelijk; mogelijk gaat het om een deel van de gedrapeerde kleding van een zittende figuur. Op de recto daarentegen is duidelijk te zien hoe een gehandschoende hand een opgerold vaandel vastpakt, terwijl onder die tekening in de snelle schets van een uit balans gebrachte figuur wellicht de houding van de vaandeldrager is vastgelegd. Het is nog niet gelukt om deze tekening met één specifiek werk in verband te brengen, maar wel is het zo dat vaandels in talloze configuraties in de Venetiaanse schilderkunst werden gebruikt om voorname voorvaderen of militaire prestaties van toenmalige leden van adellijke families aan te duiden, en in andere gevallen naar krijgshaftige heiligen of legercommandanten uit de oudheid te verwijzen. 

Het is merkwaardig dat de vroege verzamelaar Zaccaria Sagredo (1653-1729), die slechts honderd jaar na Paolo Veronese in Venetië leefde, de aanduiding ‘S.P.’, als afkorting van ‘Scuola Piedmontese’, noteerde op de verso van de tekening. Onder recente wetenschappers lijkt er weinig twijfel te bestaan dat de tekening daadwerkelijk Venetiaans is, hoewel de exacte status ervan nog ter discussie staat. Daarbij is William Rearick een van de weinigen die ervoor pleit om het werk onvoorwaardelijk toe te schrijven aan Paolo Veronese.[1] De onderzoekers Philip Pouncey en Julien Stock lieten beiden tijdens bezoeken aan de collectie weten dat zij het niet eens waren met deze toeschrijving aan de meester zelf, terwijl Cocke het blad in zijn catalogus schaarde tot de verworpen toeschrijvingen, waarbij hij het werk vergeleek met de Studie voor een zittende figuur, eveneens in Rotterdam. Hij beweerde dat geen van beide werken van de hand van Veronese waren.[2] Aangezien er een verband is te leggen met een opdracht voor het Dogepaleis en er overeenkomsten bestaan met andere studies voor deze opdracht, is de huidige auteur van mening dat de Studie voor een zittende figuur wél door hem werd gemaakt.

Deze tekening daarentegen is niet met dezelfde bravoure getekend en toont een minder volwassen opvatting van vorm. Het krijt is vrij hard gehanteerd en er is sprake van een bijna aarzelend gebruik van witte hoogsels; deze lijken eerder bovenop het vaandel te liggen dan bij te dragen aan de suggestie van driedimensionaliteit. Daardoor komt het werk enigszins staccato over en hoewel de tekening absoluut een sterke invloed van Veronese verraadt, is het waarschijnlijker dat het hier gaat om een werk van een assistent en niet van de meester zelf.

Noten

[1] Rearick in: Venetië 1988, nr. 18.

[2] Cocke 1984, nr. 214. Philip Pouncey en Julien Stock verwierpen de toeschrijving aan Veronese ook na bestudering van de tekening in de collectie.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paolo Veronese (Paolo Caliari)

Verona 1528 - Venetië 1588

Paolo Veronese was gespecialiseerd in grote bijbelse, allegorische en historische voorstellingen. Doordat Veronese bepaalde onderwerpen koos, kon hij het beeld...

Bekijk het volledige profiel