:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Man leunend op een stok

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Man leunend op een stok
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 214 mm
Breedte 126 mm
Makers Vroegere toeschrijving: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 63 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1566-1700
Watermerk Vogel (lopend) op drie poten in een cirkel, met iets erop (diam. 43 mm, rechtsboven, ondersteboven, op P4 van 5P, vH), gelijkend op Briquet 12250 (Rome, 1566-75) [zie afb.].
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Z. Sagredo (L.2103a) inv. I.T. no: 15, F.W. Koenigs (L.1023a), beide op fragmenten van verwijderde doublure
Herkomst Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. 'I.T. no: 15'), Venetië; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Venetiaans, tweede helft 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Deze zwartkrijttekening van een man die met zijn linkerhand op een stok leunt en met zijn rechterelleboog op een verhoging, werd door Helmut Lütjens als Venetiaans omschreven en in de tweede helft van de zestiende eeuw gedateerd.[1] Deze datering komt overeen met het watermerk in het papier dat tussen 1566 en 1575 in Rome werd geproduceerd.[2] Hoewel die regio niet strookt met Lütjens’ aanduiding, is toch uit de herkomstgeschiedenis van de tekening op te maken dat deze waarschijnlijk in Venetië werd vervaardigd. De oude doublure bevat namelijk de inscriptie ‘I.T. no: 15’, behorend tot de collectie van de Venetiaanse verzamelaar Zaccaria Sagredo (1653-1729). Volgens Sagredo’s classificatiesysteem staat de afkorting ‘I.T.’ voor de Venetiaanse kunstenaar Jacopo Tintoretto (1518-1594).[3]  

De samenstelling van de draperieën en de houding van de figuur in onze tekening komen enigszins overeen met figuren die we kennen uit Tintoretto’s studies en schilderijen, maar toch sluit de tekening stilistisch niet op tekeningen van diens hand aan. Het vlugge en schetsmatige karakter van Tintoretto’s figuurstudies in zwart krijt, zoals die in Londen en Rotterdam, ontbreekt in deze tekening.[4] Bovendien missen de witte hoogsels en de strakke lijnvoering die diens studies kenmerken. Ook kan worden uitgesloten dat Jacopo’s zoon Domenico (1560-1635) deze tekening vervaardigde; hij volgde in zijn vroege jaren immers nauw zijn vaders tekenstijl en ontwikkelde na diens dood een naturalistische stijl waarin zachte en subtiele lijnen de boventoon voeren. De Rotterdamse tekening daarentegen is met dikke, ongenuanceerde lijnen op papier gezet.

De maker van onze tekening blijft dus vooralsnog anoniem. Wel kan de kunstenaar vanwege de typische mantel en de houding van de figuur als late volger van de Tintoretto’s worden aangewezen.[5] Aangezien de artistieke invloed van vader en zoon tot ver in de zeventiende eeuw zichtbaar was in de Venetiaanse kunst, is het aannemelijk dat de Rotterdamse tekening in deze eeuw werd vervaardigd.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935.

[2] Briquet Online, 12250.

[3] Lugt Online, L.2103a.

[4] Courtauld Gallery, inv. D.1978.PG.369; British Museum, inv. 1913,0331.189; Museum Boijmans Van Beuningen, inv. I 206.

[5] Zoals gesuggereerd door Aidan Weston-Lewis en onderstreept door Klazina Botke tijdens de derde expert meeting, 03.12.2021.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel