:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een bebaarde man met een grote hoed

Portret van een bebaarde man met een grote hoed

Anoniem (in circa 1510-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een bebaarde man met een grote hoed
Materiaal en techniek Zwart, wit en gekleurd krijt, zwart geprepareerd op de verso
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 371 mm
Breedte 262 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Gaudenzio Ferrari
Vroegere toeschrijving: Dosso Dossi
Inventarisnummer I 16 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1510-1530
Watermerk Wheel with six spokes (diam. 63 mm, in the centre, on P? and P? of 9P, vH?), similar, but twice as large, as Briquet 13231 (part of a group of three, 32 x 32 mm, doc. Erfurt/Ulleben, dated 1535-1567), no similar six-spoked wheels, resting on two chainlines, in Piccard Online.
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L. 2445), A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; zijn veiling, Londen (Christie, Manson & Woods) 4-8.06.1860, lot 392 (G. Ferrari); August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 97 (Gaudenzio Ferrari, BP 6/60/0); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in (?) 1927 (toegeschreven aan Gaudenzio Ferrari); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Milaan > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Dit pakkende portret van een bebaarde man met een grote hoed is nooit eerder gepubliceerd en hoewel het werk niet aan een specifieke kunstenaar kan worden toegeschreven was deze vrijwel zeker in de eerste decennia van de zestiende eeuw in de Veneto of Lombardije werkzaam. Het papier is voorzien van een watermerk met een wiel dat mogelijk naar een papiermolen in Battaglia, niet ver van Padua, verwijst.[1] Een ander aspect dat een situering in deze streek ondersteunt is de grote, slappe hoed die sterk lijkt op het type hoed dat in de jaren 1510 en 1520 in dit deel van Noord-Italië werd gedragen en onder meer in portretten door Dosso Dossi (1486/1487-1541/1542) in Parijs[2] en Bartolomeo Veneto (werkzaam 1502-1531) in Madrid opduikt.[3] 

Meerdere summier aangegeven ronde insignes op de hoed van de man en diens kralensnoer suggereren dat het hier om een pelgrim gaat. Geen van de insignes toont echter de sint-jakobsschelp die de heilige Jakobus, de beschermheilige van pelgrims, symboliseert, en evenmin houdt de figuur een staf vast, een ander attribuut dat doorgaans naar een pelgrimage verwijst. Op de verso, die met krijt is zwartgemaakt, zijn de contouren van het gezicht van de man overgetrokken en doorgewreven, wat doet vermoeden dat het ontwerp op een andere drager werd overgebracht, waarschijnlijk met de intentie er een schilderij van te maken. Tot op heden is er echter geen relatie met een geschilderd portret uit deze periode gevonden en blijft het een raadsel wie de man is. 

Het blad heeft een oude toeschrijving aan Gaudenzio Ferrari (1477/1478-1546) die minstens tot de negentiende eeuw teruggaat, maar het portret is dynamischer getekend dan de weinige bekende bladen van Ferrari’s hand. Meer recent hebben deskundigen de tekening vergeleken met bladen van kunstenaars werkzaam in Lombardije of Veneto,[4] waar van oudsher portretten werden geschilderd. De tekeningen van Bartolomeo Veneto, zoals die van een jonge edelman met een versierde muts in Wenen[5], zijn echter te glad afgewerkt om van dezelfde hand als het Rotterdamse blad te kunnen zijn. In de tekeningen van de schilder Giovanni Girolamo Savoldo (1480/1485-1548) uit Brescia is het krijt daarentegen te zacht en atmosferisch aangebracht.[6] Dosso Dossi, die in Ferrara werkte maar veel van Venetiaanse kunstenaars had opgestoken, schilderde een paar portretten.[7] Hij slaagde er vaak in de gezichten een eigen karakter mee te geven, met rimpels rond de ogen en een directe blik. Zijn vroege schilderij Een hofnar in Modena[8] getuigt van een karaktervolle expressiviteit, waarvan misschien iets in de Rotterdamse tekening is terug te zien. Dossi is echter als tekenaar nauwelijks bekend[9] en een toeschrijving van dit blad aan hem blijft dus giswerk. Toch wijst de subtiele modellering van de gelaatstrekken, opgewerkt in roze en geel krijt, op een vaardige hand van tekenen en de doordringende blik van de geportretteerde is opvallend goed getroffen. 

Noten

[1] Het watermerk toont een wiel met zes spaken en is tweemaal zo groot als Briquet 13231. Een watermerk met een wagenwiel houdt mogelijk verband met een familie papiermakers in Battaglia. Toch blijft dit enigszins onzeker omdat de herkomstgeschiedenis van Briquet 13231 onbekend is en het Rotterdamse watermerk ook niet geheel identiek is. Zie Briquet 1923, dl. 4, p. 656. 

[2] Musée du Louvre, inv. 866. 

[3] Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, inv. 30 (1930.8). 

[4] Mondeling uitwisseling tussen Rhoda Eitel-Porter, Chris Fischer, Ger Luijten, John Marciari en Aidan Weston-Lewis tijdens de Boijmans-Getty expert meeting, 2020. 

[5] Albertina, inv. 1452. 

[6] Bijvoorbeeld een tekening in New York, Morgan Library & Museum, inv. 1977.61. 

[7] Zie voor een lijst van Dossi’s portretten Ferrara/New York/Los Angeles 1998, pp. 229-248. 

[8] Palazzo dei Musei, Galleria Estense. 

[9] Zie bijvoorbeeld een tekening van een vrouw in de Gallerie degli Uffizi, inv. 2080 F. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker