:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria met Christuskind en de kleine Johannes

Maria met Christuskind en de kleine Johannes

Toegeschreven aan: Giorgio Gandini (in circa 1530-1535)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria met Christuskind en de kleine Johannes
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen en penseel in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 190 mm
Breedte 167 mm
Makers Toegeschreven aan: Giorgio Gandini
Vroegere toeschrijving: Correggio (Antonio Allegri)
Inventarisnummer I 27 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1535
Inscripties ‘12/ 13-8/ 1-5/ 3/ 13 3/ 10 9’ (verso m.o. en l.m., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Alfonso IV d'Este (L.106), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Alfonso IV d'Este hertog van Modena en Reggio (1634-1662, L.106), Ferrara, zijn collection uiteengeraakt c. 1795-1780; - ; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 6 (Correggio, Fl 310 aan R.W.P. de Vries); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Correggio); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze niet eerder gepubliceerde tekening werd in 1926 samen met twee andere bladen (I 28 en I 29) door Koenigs verworven als een werk van Antonio Correggio (Antonio Allegri, ca. 1489-1534).[1] In 2019 schreef Mary Vaccaro de studie echter overtuigend toe aan Giorgio Gandini del Grano. Deze relatief onbekende kunstenaar uit Parma was zeer waarschijnlijk een leerling van Correggio.[2] In 1535 had hij opdracht gekregen om Correggio’s frescocyclus in het koorgewelf en de apsis van de kathedraal in Parma te voltooien en uit een contract voor het uitvoeren van werkzaamheden weten we in ieder geval dat hij een ‘magister’ (onafhankelijke meester) en een ‘civis et pictor parmensis’ (inwoner van Parma) was.[3] Zijn tekenstijl lijkt sterk op die van zijn leermeester en veel bladen waarvan men ooit dacht dat ze van de hand van Correggio waren, worden nu als de zijne herkend, waaronder ook deze Rotterdamse studie van Maria met Kind en de kleine Johannes.[4]

Het huidige tekeningencorpus van Gandini bestaat uit ongeveer vijfenveertig bladen en vertoont een grote stilistische samenhang. Hij gebruikte vaak rood krijt en gaf zijn figuren met scherpe en gedefinieerde contouren weer. Typerend zijn ook de eivormige hoofden met diepliggende ogen. In zijn pentekeningen maakt Gandini afwisselend gebruik van dikke en dunne zwarte lijnen, waardoor zijn werk soms bijna kalligrafisch aandoet.[5] Zo markeerde hij in deze tekening met één pennenstreek de onderkant van Maria’s mantel en definieerde ook sommige lichaamsdelen met één enkele zware lijn, zoals de benen van het Christuskind en van Johannes. Met dunne en bijna nonchalant neergezette contourlijnen, die hij soms herhaalde, gaf hij het tafereel tegelijkertijd een levendig karakter. Dezelfde pentechniek zien we duidelijk terug in drie andere studies met Maria en Kind van Gandini, nu in Londen, Venetië en Florence.[6]

De voorstelling op het Rotterdamse blad zou in verband kunnen worden gebracht met Gandini's kleine schilderij De rust op de vlucht naar Egypte (ca. 1535) in Helsinki.[7] Windsor bezit hiervoor een zeer zorgvuldig getekende voorstudie, gekwadreerd en ingesneden voor overdracht, en duidelijk bedoeld als model voor het uiteindelijke werk.[8] Misschien werd de Rotterdamse tekening als een eerdere studie voor dezelfde voorstelling vervaardigd, een waarin Gandini nog op zoek was naar de juiste compositie. De verso toont enkele figuurstudies in rood krijt; de liggende figuren in deze tekening lijken geen verband met de scène op de voorzijde van het blad te houden.   

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935.

[2] De suggestie dat het werk van Gandini del Grano zou kunnen zijn is ook al gedaan door Benjamin Bosavi in 1998, zie de opmerking op het oude passe-partout.

[3] Vaccaro 2015, p. 63.

[4] Ibidem, p. 64.

[5] Ibidem.

[6] British Museum, inv. 1854,0628.99, Gallerie dell’Accademia, inv. 0500361599 en Gallerie degli Uffizi, inv. 7385.

[7] Sinebrychoff Art Museum, inv. S-2020-284.

[8] Royal Collection, inv. 990599.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giorgio Gandini

Parma 1489 - Parma 1538

Bekijk het volledige profiel