:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De prediking van Johannes de Doper

De prediking van Johannes de Doper

Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo) (in circa 1526-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De prediking van Johannes de Doper
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 229 mm
Breedte 318 mm
Makers Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Naldini
Inventarisnummer I 114 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1526-1600
Watermerk ladder in schild met Latijns kruis erop (74 x 45 mm, op P4 van 8P), sterk gelijkend op Briquet 5930 (90 x 50 mm; Fabriano 1548, Lucca 1560), maar kleiner
Inscripties 'N:o 63=' (verwijderde montuur, m.b., pen in paarse inkt), ‘Andrea del Sarto / Firenze’ (verwijderde montuur, r.o., potlood); ‘n. 76897’ (verwijderde montuur, r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst familie Martelli, Florence (met paarse inkt genummerde tekeningen, zie L.1171a); -; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Frölich-Bum 1928, pp. 167-168 (Del Sarto); Fraenckel 1935, pp. 195-196, nr. 3 (kopie naar Del Sarto); Berenson 1938, nr. 1761 A (Naldini); Berenson 1961, nr. 1766 A-2 (Naldini); Freedberg 1963, p. 15; Barocchi 1965, p. 246, fig. 90d (Morandini); Shearman 1965, pp. 295-296 (late 17de- of vroege 18de-eeuwse kopie); Monbeig Goguel 2005, p. 398 (G.B. Vanni)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Tussen 1508/1512 en 1526 creëerde Andrea del Sarto, samen met Franciabigio (1482-1525), twaalf monochrome muurschilderingen in de overdekte omgang van het Chiostro dello Scalzo. De fresco’s verbeelden scènes uit het leven van Johannes de Doper en worden uitgebreid beschreven in de tweede editie van Vasari’s Vite (1568), waarin hij vertelt hoe Del Sarto voor De prediking van Johannes enkele figuren gebruikte uit het werk van Albrecht Dürer (1471-1528).[1] De vrouw met het kind op schoot en de statige man aan de rechterzijde, gekleed in de lange mantel, zijn beide overgenomen uit prenten van de toen al vermaarde Duitse kunstenaar.[2]

Deze roodkrijttekening is een kopie naar dit fresco. We zien Johannes op een verhoging in het landschap staan, omringd door omstanders die geboeid naar zijn woorden luisteren: ‘Kom tot inkeer want het koninkrijk van de hemel is nabij’.[3] De keerzijde van het blad toont minder uitgewerkte versies van een aantal van deze figuren. In de loop van de zestiende eeuw werden vele kopieën naar de fresco’s in het Chiostro dello Scalzo getekend, waaronder die van De prediking van Johannes door Giovanni Battista Naldini (1535-1591), nu in Florence.[4] Terwijl de meeste kopiisten Andrea del Sarto’s origineel zo getrouw mogelijk probeerden te volgen, week de maker van de Rotterdamse tekening juist daarvan af. Ook zijn er duidelijke pentimenti zichtbaar, vooral in de houding van de hoofdfiguur die een andere kant uitkijkt en wiens arm ter variatie in tegenovergestelde richting is getekend, terwijl de knielende figuur linksachter is weggelaten. Johannes is op de keerzijde eveneens in deze houding weergegeven, in combinatie met alternatieve houdingen voor andere figuren in het fresco. De verschillen tussen de tekening en het fresco, ook zichtbaar in een tweede blad van dezelfde hand in Rotterdam (I 113), wezen volgens Shearman (1965) op vervalsingen; de pentimenti zouden juist bedoeld zijn om de tekening op een echte voorstudie van de hand van Del Sarto zelf te laten lijken.[5] Het is echter ook mogelijk dat de nu anonieme kunstenaar de fresco’s als inspiratiebron gebruikte om houdingen uit te proberen en de compositie mogelijk als basis voor eigen inventies te gebruiken.[6]

Noten

[1] Vasari-Milanesi 1906, dl. 5, p. 22.   

[2] Shearman 1965, p. 300; Gregory 2012, pp. 233-235. De vrouw met kind is overgenomen uit de houtsnede De geboorte van Maria (ca. 1503; Bartsch VII.131.80), de man rechts uit de gravure Ecce Homo (1512; Bartsch VII.36.10).

[3] Mattheüs 3:1-12.

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 646 E.; Petrioli Tofani 1986, p. 286, ill.

[5] Shearman 1965, pp. 295-296. Dit blad is samen met inv. I 113 en een derde tekening van dezelfde hand, nu in het Pushkin Museum in Moskou (I 112), door Koenigs verworven als een werk van Andrea del Sarto zelf.

[6] Voor een uitgebreide toeschrijvingsgeschiedenis, zie inv. I 113.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)

Florence 1486 - Florence 1530

Bekijk het volledige profiel