:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Laocoön

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Laocoön
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, wit gehoogd (deels geoxideerd)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 396 mm
Breedte 298 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Marco Dente
Inventarisnummer DN 111/8 (PK)
Credits Schenking Dr. A.J. Domela Nieuwenhuis, 1923
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1923
Vervaardigingsdatum in circa 1506-1511
Watermerk Drieberg (26 x 20 mm, l.m.o. op P? van ?P, vH), enigszins vergelijkbaar met Briquet 11654 en 11661 (resp. Vicenza 1449, Neurenberg 1487; Bologna 1507-10) [zie image]
Inscripties 'C 117' (op oude opzetvel, rood krijt?)
Verzamelaar Dr. Adriaan Domela Nieuwenhuis
Merkteken G. Vallardi (L.1223, L.1223a, nr. C 117), A.J. Domela Nieuwenhuis (L.356b)
Herkomst Giuseppe Vallardi (1784-1863, L.1223/1223a)**, kunsthandelaar, Milaan, zijn nr. C 117; - ; dr. Adriaan J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935, L.356b), München/Rotterdam, geschonken met zijn collectie in 1923 (Marco Dente)
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998; Sidney 1999
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening verbeeldt de Hellenistische beeldengroep van Laocoön en zijn twee zoons in gevecht met een wurgslang. De sculptuur werd in 1506 opgegraven en bevindt zich sindsdien in de Vaticaanse Musea. Laocoön was een Trojaanse priester die de inwoners van Troje vergeefs had gewaarschuwd voor het houten paard waarmee de Grieken de stad zouden gaan verwoesten. Volgens de Griekse mythologie werden hij en zijn zoons Antiphantes en Thymbraeus daarop gestraft door de zeegod Poseidon, die twee wurgslangen op hen afstuurde. Na een dramatische worsteling met de slangen vonden alle drie de dood.

Net als in de beeldengroep ontbreekt ook in de tekening een arm van Laocoön, reden waarom de tekening aanvankelijk werd toegeschreven aan Marco Dente (1493-1527), de maker van een gravure waarin de arm van Laocoön eveneens mist.[1] In die prent ontbreken echter ook de armen van de zoons, verschillen de kronkelingen van de slang, en is de beeldengroep vanuit een lager standpunt weergegeven. De tekening heeft dus vermoedelijk niets met de gravure van doen.

Het ontbreken van de arm van Laocoön in de tekening wijst erop dat deze vermoedelijk vóór 1532 werd gemaakt. Toen werd de beeldengroep namelijk grondig gerestaureerd, waarbij de ontbrekende arm van Laocoön werd aangevuld in een houding waarvan nu bekend is dat deze niet de oorspronkelijke was.[2] Al eerder, in 1510 en 1520, werden reconstructies in was van de ontbrekende arm gemaakt, respectievelijk door de beeldhouwers Jacopo Sansovino (1486-1570) en Baccio Bandinelli (1488-1560). Die reconstructies zijn inmiddels verloren gegaan. In opdracht van de paus vervaardigde Bandinelli in 1520-1525 bovendien een marmeren kopie van de Laocoöngroep, welke zich in de Uffizi in Florence bevindt.[3] Daarin zijn de armen van de zoons eveneens aangevuld, hetgeen vermoedelijk rond 1520 ook bij de beeldengroep in het Vaticaan is gebeurd.[4]

Wat vooral duidt op een vroegere datering van de tekening is het feit dat de groep nog niet op het voetstuk staat waarop deze in 1510-1511 werd geplaatst.[5] Het Rotterdamse blad is hiermee een van slechts drie tekeningen van de Laocoöngroep die van vóór of rond 1510 dateren.[6] De vroegste is een tekening van de hand van Giovanni Antonio da Brescia (1460-1525), gemaakt in de eerste jaren na de opgraving. Daarin is duidelijk te zien dat de gehavende beeldengroep provisorisch is opgesteld.[7] Een andere tekening, vermoedelijk van de hand van Marcantonio Raimondi (ca. 1480-ca. 1534) en eveneens gedateerd rond 1510, bevindt zich in Boedapest.[8] De Rotterdamse tekening onderscheidt zich van deze twee tekeningen door de aanwezigheid van de armen van de zoons. De tekenaar reconstrueerde deze kennelijk op basis van de houdingen van de nog intacte lichaamsdelen.

Noten

[1] Bartsch XIV.268.353.

[2] Restauratie door G.A. Montorsoli. De vondst van de waarschijnlijk originele arm in 1906 bevestigde dat deze oorspronkelijk gebogen was, naar boven met de hand tegen het hoofd; Buranelli 2006, pp. 119-200; Howard 1959, pp. 365-369.

[3] Er zijn geen aanwijzingen dat Montorsoli in zijn reconstructie van de arm van Laocoön naar Bandinelli’s kopie heeft gekeken.

[4] Volgens beschrijvingen van Venetiaanse ambassadeurs uit 1523 waren de armen van de zoons op dat moment al aangezet; Buranelli 2006, p. 37.

[5] Bartsch in: Buranelli 2006, p. 127 onder nr. 12.

[6] Op basis van stilistische kenmerken vermoedt Marzia Faietti dat de tekening is vervaardigd door een prentmaker uit de omgeving van Marco Dente en dat de witte hoogsels een latere toevoeging zijn. Schriftelijke mededeling, 2019.

[7] Düsseldorf, Kunstpalast, inv. FP 7032.

[8] Szépművészeti Múzeum, inv. 58.983; Boedapest 1998, nr. 15, ill.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker