Een moment uit het leven van alledag wordt in de sculptuur van George Segal letterlijk stil gezet. Hoe levensecht ook, zijn werk ontleent zijn kracht aan de spanning tussen abstractie en realisme. Jarenlang liet Segal de gipsen afgietsels van levende moddelen wit, zoals hij ook de voorkeur gaf aan de globale buitenzijde van de mal boven de natuurgetrouwe binnenkant. Die onbepaaldheid wordt geaccentueerd door de aanwezigheid van echte requisieten, maar komt ook in de keuze van het onderwerp vaak tot uiting. Segal heeft een grote voorliefde voor het motief van de menselijke gestalte bij een raam of deuropening, een gegeven dat hij zowel psychologisch als formeel kan uitbuiten. De raamstijl kadert de blik in. Het glas vormt tegelijkertijd de scheiding en de verbinding tussen de kijker en de introverte wereld van het kunstwerk.
Girl Looking Through Window (Homage to Rembrandt) (Meisje door raam kijkend (hommage aan Rembrandt))
George Segal (in 1972)
Specificaties
Titel | Girl Looking Through Window (Homage to Rembrandt) (Meisje door raam kijkend (hommage aan Rembrandt)) |
---|---|
Materiaal en techniek | Hout, glas, kunststof, gips, textiel |
Objectsoort |
Installatie
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte Error: 243,5 is not a valid BCD value cm Breedte Error: 100,5 is not a valid BCD value cm Diepte 79 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
George Segal
|
Inventarisnummer | BEK 1506 a-c (MK) |
Credits | Aankoop 1973 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1973 |
Vervaardigingsdatum | in 1972 |
Gerechthebbenden | © The George and Helen Segal Foundation, c/o Pictoright, Amsterdam 2018 |
Interne tentoonstellingen |
De collectie als tijdmachine (2017) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | nr. 7; agenda 1997 nr. 20; agenda 1979 |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |