Door de omgeving van een echte trap wordt de stilte rond het elkaar omhelzende echtpaar nog versterkt. De inzichzelfgekeerdheid van de figuren, die de atmosfeer van Segals werk bepaalt, is gebaseerd op een letterlijke naarbinnengerichtheid, voortkomend uit Segals manier van werken. Segal omwikkelt zijn levende modellen met in gips gedrenkte lappen. Van de gipsen mal, die hij zo verkrijgt, gebruikt hij echter niet de binnnenkant, die een exacte afdruk op zou leveren, maar laat hij de globale vorm van de ruwe buitenkant zien. Zo worden zijn figuren tot levende mummies, zoals de Amerikaanse happening-kunstenaar Alan Kaprow de sculpturen van Segal eens heeft getypeerd.
Specificaties
Titel | Couple at the stairs (Paar onder de trap) |
---|---|
Materiaal en techniek | Gips, hout, metaal |
Objectsoort |
Installatie
> Driedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 264 cm Hoogte 305 cm Diepte 244 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
George Segal
|
Inventarisnummer | BEK 1453 a-d (MK) |
Credits | Aankoop 1970 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 1970 |
Vervaardigingsdatum | in 1964 |
Gerechthebbenden | © The George and Helen Segal Foundation, c/o Pictoright, Amsterdam 2018 |
Interne tentoonstellingen |
Kunst van formaat. De collectie XL vanaf de jaren vijftig (2018) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art |
Literatuur | Afbeelding: nr 37; agenda 1988 (RUIMTELIJKE CONTRASTEN/CONTRAST IN SPACE) |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Verenigde Staten van Amerika > Noord-Amerika > Amerika |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje