:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Maria van de annunciatie

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Maria van de annunciatie
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, doorgegriffeld, vage kaderlijnen in zwart krijt, op (verkleurd) blauw papier, dat aan de keerzijde geheel met houtskool is bedekt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 247 mm
Breedte 187 mm
Makers Tekenaar: Abraham Bloemaert
Inventarisnummer AB 11 (PK)
Credits Aankoop 1930
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1930
Vervaardigingsdatum in circa 1615-1618
Signatuur geen
Watermerk groot gekroond wapenschild (van Prins Maurits van Oranje-Nassau, 1567-1625; schild tweemaal in kwartieren verdeeld, met posthoorn, staande leeuw, gaande leeuw, balk en hartschilden)(vH, 7P)(113 x 86 mm, op P2-5 van links), zeer gelijkend op Heawood 606 (geen plaats, 1601 of later). Hetzelfde watermerk is aanwezig in inv.nr. MB 1961/41 van Bloemaert en in een Bloemaert-tekening in de Fondation Custodia, Paris, inv.nr. 1985-T.29 (Boon 1992, nr. 13). [AE]
Conditie gesleten linker onderhoek, vlekken langs de onderrand
Inscripties 'Fr' [?] (moeilijk te ontcijferen; verso, bovenrand)
Merkteken geen
Herkomst Samuel van Huls, zijn (†) veiling, Den Haag (Swart), 14 mei 1736 evd., Kunstboek K, nr. 439 (‘L’Annonciation de la Vierge’, een van twee tekeningen); Dionis Muilman, zijn (†) veiling, Amsterdam (De Bosch e.a.), 29 maart 1773 evd., Kunstboek N, nr. 962 (‘De Boodschap aan Maria’, met de prent), fl. 20, aan Metayer [exemplaar RKD]; Cornelis Ploos van Amstel (1726-1798), Amsterdam, zijn (†) veiling, Amsterdam (Van der Schley e.a.), 3 maart 1800, Kunstboek X, nr. 6 (‘Twee stuks, toepasselyk op de Boodschap aan Maria […], door A. Bloemaert’, een van twee tekeningen), fl. 15 aan Andriessen [exemplaar RKD]; Veiling Londen (Sotheby’s) 25 juli 1922, nr. 44 (een van twee tekeningen); verworven door het museum, 1930
Tentoonstellingen Rotterdam 1980; Parijs/Rotterdam 2014, no. 108; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Roethlisberger 1993, dl. 1, p. 216, onder nr. 277; Plomp 2001, pp. 202-203; Bolten 2007, nr. 71; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wit gehoogd > Hogen > Gehoogd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Albert J. Elen

Deze beschrijving is momenteel alleen beschikbaar in het Engels.

 

This is an intermediary design for the undated print of the same size and in the same direction, engraved and published by Crispijn de Passe the Elder.[1] The drawing is not the final design for the print as it is not in mirror image and it differs in details, especially the position of the right hand and the figures decorating the lectern. It is undoubtedly the primo pensiero, a composition sketch, which Bloemaert worked out in greater detail into an improved design, now lost. For that purpose the composition was transferred to that other sheet of paper by dusting the reverse with charcoal or black chalk and then tracing the outlines.[2] Bloemaert then made changes, turning the Virgin’s right hand to touch her bosom, adding a cloth beneath the opened book on the lectern, and reshaping the indistinct full-length human figures (possibly satyrs) supporting the prie-dieu (reading-desk) into volutes with breasted winged torso figures He also worked out details like the chair, the draperies and the book clasps.

Until the 1922 sale[3] this drawing was kept together with a drawing of the archangel Gabriel kneeling on a cloud and holding a lily, now in Granville, Ohio[4], which is a design for the counterpart print engraved on a separate copper plate, likewise in the same direction, by Willem de Passe.[5] The representation of the Annunciation in separate scenes is remarkable. A division like this is unusual at that time and reminds us of side panels of a polyptych.[6] An explication may be that the two prints are part of a series of individual biblical figures. Two prints representing David and Simeon, engraved after designs by Bloemaert by Willem and Crispijn de Passe and issued by the latter, just like the prints of Gabriel and the Virgin, are of almost equal dimensions and have similar neo-Latin texts in the same calligraphic hand, with the same French royal privilege inscribed.[7] The series may have included designs by other artists, including Crispijn de Passe.

The figures of the Virgin and the Archangel were probably inspired by Goltzius’s panel painting now in Moscow, which is dated 1609.[8] The watermark in the Rotterdam sheet, unnoticed so far, representing the personal coat of arms of Prince Maurits of Orange-Nassau (died 1625), fits the suggested date for the print, and consequently the date for the preliminary drawing, given by Roetlisberger, c. 1615-1618.[9] The same type of watermark is found in Bloemaert’s Rotterdam drawing (inv. no. MB 1961/T 41) and in his drawing King David Playing the Harp in Paris, which can be dated around 1620-1625.[10]

Noten

[1] Hollstein II, 1950, p. 68, no. 495, Hollstein XVI, 1974, p. 10, no. 14ad; Roethlisberger 1993, vol. 1, no. 277, vol. 2, ill. 410; Bolten 2007, vol. 1, p. 43, under no. 71, vol 2, p. 44, ill 71a.

[2] This has gone unnoticed so far.

[3] There is uncertainty about the provenance of this drawing, which was bought in 1930 according to the inventory file, but is not mentioned among the acquisitions in the yearly report of that year. The provenance until 1922 was traced by Bolten. 

[4] Bolten 2007, no. 70.

[5] Roethlisberger 1993, vol. 1, no. 276, vol. 2, fig 409; Bolten 2007, vol. 1, p. 43,  under no. 70, vol 2, p. 43, ill. 70a.

[6] Bolten 2007, vol. 1, p. 44.

[7] Roethlisberger 1993, nos. 274-275, vol. 2, ill. 407-408. Roethlisberger dates these two designs in the same period as Gabriel and the Virgin of the Annunciation, c. 1615-1618.

[8] Roethlisberger 1993, vol. 1, p. 216.

[9] Bolten suggests a later date for the two drawings, c.1625-35.

[10] Boon 1992, vol. 1, p. 29 under no. 13, vol. 2, p. 87 no. 13, ill. (tracing).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Abraham Bloemaert

Gorinchem 1566 - Utrecht 1651

Bekijk het volledige profiel