Johan van Oord staat vooral bekend om zijn composities zonder sporen van emoties. Hij maakt geen landschappen of stillevens, maar abstracte bijna mathematische schilderijen. De titel van de muurschildering ‘Venetiaans Rood’ in de Espressobar van Museum Boijmans Van Beuningen verwijst naar de kleur waarin het werk is vervaardigd. Teruggrijpend op zijn ‘pillenschilderijen’ uit 1996, verschijnen in dit werk talloze abstracte vormen zoals een zon en een uitroepteken. Alle vormen zijn geladen met een soort van ‘schilderkunstig magnetisme’: ze lijken elkaar af te stoten en aan te trekken. De dicht opeengepakte vormen liggen altijd op een minimale afstand van 11 centimeter van elkaar. Van Oord creëert hierdoor een soort abstracte ruimte die men in de witte achtergrond kan zien. Een aura tussen het geschilderde en het ongeschilderde in. Van Oord heeft voor iedere muur een eigen ‘dans’, of compositie, met een eigen ritme gemaakt. Hij werkt als een soort choreograaf die de vormen telkens anders indeelt. Van zon naar uitroepteken, van uitroepteken naar zon. Daarnaast bevindt zich op elke muur een pil die doorloopt op de volgende muur en zo een verbinding vormt tussen deze ‘dansen’.
Specificaties
Titel | muurschildering |
---|---|
Materiaal en techniek | Muurverf |
Objectsoort |
Muurschildering
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 304 cm Breedte 761 cm |
---|---|
Makers |
Kunstenaar:
Johan van Oord
|
Inventarisnummer | 3669 (MK) |
Credits | Aankoop 2011 |
Collectie | Moderne Kunst |
Verwervingsdatum | 2011 |
Vervaardigingsdatum | in 2011 |
Interne tentoonstellingen |
Johan van Oord - Venetiaans Rood (2011) |
Materiaal | |
Object |