Hans Baldung Grien, de meest begaafde leerling van Albrecht Dürer, geeft in deze tekening een staaltje van zijn artistieke kunnen. Hij tekent met donkere inkt op een gekleurde ondergrond, en brengt met witte dekverf de hooglichten aan. Baldung had een voorliefde voor de uitbeelding van het naakte menselijke lichaam, vaak met een erotische of, zoals hier, gruwelijke ondertoon. Hoe de heilige Sebastiaan ondanks zijn verwondingen op cruciale plekken toch nog op de been blijft, mag een wonder heten.
Specificaties
Titel | Het martelaarschap van St. Sebastiaan |
---|---|
Materiaal en techniek | Pen in zwarte inkt, grijs gewassen, wit gehoogd, op oker geprepareerd papier |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 209 mm Breedte 137 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Hans Baldung Grien
|
Inventarisnummer | D I 177 (PK) |
Credits | Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (voormalige collectie Koenigs), 2004 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 2004 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1510-1515 |
Verzamelaar | Franz Koenigs |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010) De collectie als tijdmachine (2017) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Prepareren
> Geprepareerd
> Vormtechniek
> Algemene techniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
Gehoogd
> Schildertechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|