:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Willem de Poorter

Haarlem 1608 - Haarlem in of na 1649

Sinds de 19de-eeuwse kunstcriticus Carel Vosmaer Willem de Poorter als een leerling van Rembrandt beschouwde, bestaat er enige belangstelling voor deze uit Haarlem afkomstige meester. Het veronderstelde leerlingschap vindt geen steun in archiefbescheiden of vroege vermeldingen in de kunstliteratuur. Niettemin is het aannemelijk op grond van een aantal schilderijen met bijbelse voorstellingen van De Poorter, die grote verwantschap vertonen met Rembrandts werk uit de jaren rond 1630. De Poorter zou bij Rembrandt geleerd kunnen hebben tijdens diens laatste periode in Leiden en de eerste jaren in Amsterdam, dat wil zeggen omstreeks 1630-1633. Twee jaar later, in 1635, zo blijkt uit documenten, bevond de schilder zich in Haarlem en had hij al een leerling, Pieter Casteleijn. De Poorter moet in die tijd het contact met Rembrandt hebben aangehouden, want in 1636 kopiƫerde hij Rembrandts "Susanna en de ouderlingen", dat in hetzelfde jaar ontstaan was.

Lees verder Lees minder