






Sensory Spaces is de titel van een reeks solotentoonstellingen in de Willem van der Vorm Galerij, de gratis toegankelijke tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor iedere editie wordt één kunstenaar gevraagd om de eigenschappen van de ruimte op een verrassende manier naar zijn hand te zetten.
Voor de derde editie van Sensory Spaces was de kunstenaar Elad Lassry (1977, Tel Aviv, woont en werkt in Los Angeles) gevraagd een installatie te maken in de tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor het eerst was zijn werk in een Nederlands museum te zien. Elad Lassry is te omschrijven als een kunstenaar die zich richt op de werking van het fotografische beeld, zowel in het tweedimensionale vlak als in de driedimensionale ruimte. Hij onderzoekt de relatie tussen de beelden die hij maakt en de werkelijkheid die ze ‘vertegenwoordigen’. Voor het museum maakt hij een installatie met foto’s en losstaande objecten. “Pictures,” zegt Lassry, “are so very like what we see, and so very unlike what we see.” De waarneming staat in zijn werk dan ook centraal. De kunstenaar speelt met deze installatie een ingenieus spel met herkenning en vervreemding.
Lassry speelt met de elementen waaruit elk beeld is opgebouwd, zoals kleur, scherpte en diepte, textuur en schaal. Hierdoor komen vertrouwde beelden en onze op routine gebaseerde betekenisgeving onder spanning te staan. Ook speelt Lassry een spel met de verschillende disciplines: zo maakt hij de lijst rond zijn foto's expliciet onderdeel van het werk, waardoor de ingelijste foto verandert in een driedimensionaal object. Zijn losstaande, driedimensionale objecten bestaan enerzijds uit sculpturen die lijken op meubels en anderzijds uit gedecoreerde modules die fungeren als scheidingswanden. Met deze objecten en modules ensceneert hij vervolgens de tentoonstellingsruimte nauwkeurig. Het publiek werd door de tentoonstellingsruimte gestuurd zoals de bewegingen van de dansers bepaald worden door een choreografie.
De wijze waarop men naar beelden kijkt staat eveneens centraal in Lassry's installatie voor het museum, die bestaat uit een aantal fotografische objecten en losstaande elementen. Deze driedimensionale objecten zijn zowel barrières voor het waarnemen, als 'viewing stations'. Het zijn zowel decoratieve als functionele objecten. Ze beïnvloeden de manier waarop andere werken worden waargenomen: de foto’s zijn niet alleen zichtbaar door de openingen in de sculpturen maar ook direct, zonder interventie. De foto's refereren aan artificiële studio-opnamen, terwijl de sculpturen een toewijding aan het ambacht en de toegepaste kunsten suggereren. De voortdurende spanning tussen herkenning en vervreemding in Lassry's werk stelt de relatie tussen zijn werk, de ruimte en de toeschouwer op de proef.
Een belangrijk project dat Elad Lassry in 2012 realiseert, is zijn solotentoonstelling bij de New Yorkse kunstinstelling The Kitchen. Daar combineert hij fotografische objecten en een abstracte film met een decoratieve afscheidingswand, waarmee hij zowel de ruimte als het kijken ensceneert. De presentatie werd gecomplementeerd door een performance die in de kelder van The Kitchen een aantal maal werd uitgevoerd. In deze performance, ‘Untitled (Presence)’ getiteld, voerden ingehuurde professionele dansers danspassages uit die ontleend zijn aan bekende choreografieën. De kijker was geneigd te denken dat men naar een danks keek, maar men werd op het verkeerde been gezet: men keek naar een performance. Het lovende commentaar op deze tentoonstelling en de performance in The New York Times was: "Now, in his seductive and thought-provoking solo at the Kitchen, Mr. Lassry nudges photography ever closer to time-based mediums like film and dance."
Bij elke editie van Sensory Spaces verschijnt een tweetalig essay over de tentoonstelling, geschreven door de conservator:
Sensory Spaces is de titel van een reeks solotentoonstellingen in de Willem van der Vorm Galerij, de gratis toegankelijke tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor iedere editie wordt één kunstenaar gevraagd om de eigenschappen van de ruimte op een verrassende manier naar zijn hand te zetten. Bekijk hieronder voorgaande edities van Sensory Spaces.
Oscar Tuazon verzorgde de eerste editie van de nieuwe serie Sensory Spaces in de Willem van der Vorm galerij in Museum Boijmans Van Beuningen. In deze open ruimte plaatste Tuazon een aantal robuuste sculpturale bouwwerken. De kunstenaar ging...
Lees meerSabine Hornig (Duitsland, woont in Berlijn) staat bekend om haar foto's, sculpturen en installaties die de beleving van ruimte en tijd doen kantelen of op scherp zetten. Haar werk ziet er op het eerste gezicht vaak bedrieglijk eenvoudig uit, maar wie langer kijkt ontdekt dat...
Lees meerElad Lassry is te omschrijven als een kunstenaar die zich richt op de werking van het fotografische beeld, zowel in het tweedimensionale vlak als in de driedimensionale ruimte. Hij onderzoekt de relatie tussen de beelden die hij maakt...
Lees meerHet uitgangspunt in Liu’s werk is het snel moderniserende, verstedelijkte China. Hij gebruikt niet alleen letterlijk de materialen waaruit een stad wordt opgebouwd, maar neemt ook...
Lees meerVoor de vijfde editie maakt Siobhán Hapaska (Belfast, 1963) een installatie. Hapaska spreekt met haar installaties alle zintuigen aan, assembleert met organische en anorganische materialen en werkt op het randje van zowel abstract als figuratief. Ze is geïnteresseerd in...
Lees meerVoor de zesde editie maakt de Amerikaanse kunstenaar Sara VanDerBeek (Baltimore 1976) een installatie gebaseerd op wandelingen door de stad Rotterdam. Tijdens deze wandelingen fotografeerde VanDerBeek voor haar belangrijke elementen waarvan zij...
Lees meerVoor de zevende editie maakte Aleksandra Domanović (Novi Sad, Joegoslavië 1981) een installatie waarbij reproductie en representatie, maar ook mens en machine een rol spelen. In de Willem van der Vorm Galerij hangen beelden van onder andere skeletten met printers die gedrukt zijn op...
Lees meerNelson presenteerde het werk ‘Amnesiac Shrine’: een installatie bestaande uit een aantal achtereenvolgende kunstwerken dat samen een omvangrijke categorie vormt binnen zijn oeuvre. De kunstwerken die in de Amnesiac Shrine te zien waren zijn werken als...
Lees meerBeni Bischof is de ultieme mix and matcher; in zijn werk voegt hij bestaande beelden, teksten en situaties samen en zet deze naar zijn hand. In zijn werk stelt Bischof de banaliteit van het dagelijkse leven centraal. Zijn...
Lees meerVoor de tiende editie van de Sensory Spaces-reeks presenteerde Nicolai een site-specific aanpassing van de werken ‘Probestück 1, 2 en 3’. Voortbouwend op de stelling van Griekse componist Iannis Xenakis (1922-2001) dat architectuur 'bevroren muziek' is, onderzocht hij...
Lees meerHefti’s werk is experimenteel, hij doorbreekt chemische en technische processen met industrieel materiaal tot het maximum om zo nieuwe dingen te ontdekken. Zijn werk gaat dwars door alles heen...
Lees meerCruzvillegas creëert sculpturen volgens het principe van ‘Autoconstrucción’; zelfbouw met gevonden materialen. Zijn oeuvre is een expressie van de menselijke realiteit...
Lees meerVoor de dertiende editie van de Sensory Spaces reeks, presenteert de Britse kunstenaar Anne Hardy een site-specifiek FIELD werk. Anne Hardy maakt grootschalige installaties waarin objecten, licht, kleur en geluid samenkomen en een eigen leven lijken te leiden. Ze nodigt...
Lees meerVoor de veertiende editie van Sensory Spaces in Museum Boijmans Van Beuningen presenteert Latifa Echakhch een nieuwe installatie. Het is de eerste keer dat deze internationaal gerenommeerde kunstenaar - winnaar van de Prix...
Lees meerSol Calero creëerde een kleurrijke ontmoetingsplek: een patio-achtige setting waar bezoekers kunnen verblijven of met elkaar in gesprek kunnen gaan. Calero staat erom bekend culturele clichés in haar werk onder de loep...
Lees meer