Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
t/m 05 januari 2020
Stedelijk Museum Schiedam

Rothko & ik

Hoe is het om helemaal alleen voor Rothko’s werk ‘Grey, Orange on Maroon, No. 8’ te staan? Bij de tentoonstelling ‘Rothko & ik’ in het Stedelijk Museum Schiedam kun je dat vanaf 16 maart zelf ervaren. Niets of niemand staat het intieme moment met het schilderij in de weg. Het is ‘Rothko & ik’.

‘Grey, Orange on Maroon, No. 8’ en zo'n 500 topstukken vinden de komende tijd een plek bij acht buren in elf tentoonstellingen tijdens de renovatie onder de noemer 'Boijmans bij de Buren'. Een bijzondere samenwerking tussen Rotterdamse musea om de collectie van Boijmans zichtbaar te houden tijdens de renovatie.

Verhuizing en installatie van ‘Grey, Orange on Maroon, No. 8’ van Mark Rothko in het Stedelijk Museum Schiedam.

Ontmoeting tussen kunstenaar en publiek

In de schilderijen van Mark Rothko (Dvinsk 1903-New York 1970) is de interactie met de bezoeker van groot belang. “De mensen die huilen voor mijn schilderijen hebben dezelfde religieuze ervaring als ik toen ik ze maakte”, zei Rothko. De emotie staat centraal in zijn werk, waarin de abstracte kunstenaar met intense kleurvlakken werkt. Hij gaf niet om kleuren, ook al verwijzen de titels van zijn schilderijen daar wel naar. “Als je […] alleen wordt geraakt door hun kleurrelaties mis je  waar het om gaat”, vond hij. ‘Ik ben alleen geïnteresseerd in het uiten van fundamentele menselijke emoties: tragedie, extase, ondergang, enzovoort.”

“Mark Rothko was van mening dat zijn abstracte schilderijen een haast spirituele, emotionele ervaring bij de kijker kunnen oproepen. Vergelijkbaar met de ervaring die hij zelf had toen hij de werken schilderde. Stedelijk Museum Schiedam biedt de bezoeker de mogelijkheid dit zelf te ervaren. ‘Rothko & ik’ is een presentatie die Boijmans’ ‘Grey, Orange on Maroon, No. 8’eer aan doet.”

Sandra Kisters, Hoofd Collectie & Onderzoek bij Museum Boijmans Van Beuningen

Mark Rothko

Mark Rothko werd geboren in Dvinsk in het Russische Rijk (nu Daugavpils in Letland), maar emigreerde als kind in 1913 naar Amerika. Rothko volgde kort een aantal kunstopleidingen, maar was grotendeels een autodidactische kunstenaar. Vanaf 1947 begon Rothko in zijn kenmerkende stijl te schilderen. In de jaren 50 gaat hij gebukt onder depressies en een alcoholverslaving. Dit heeft zijn weerslag op zijn schilderijen, waarin de kleurstelling somberder werd. In de jaren 50 groeide de internationale reputatie van Rothko gestaag. Een retrospectieve tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York in 1961 gaf de definitieve doorslag voor zijn succes.

Foto: Lotte Stekelenburg.
Foto: Lotte Stekelenburg.

Alleen met Rothko in het Stedelijk Museum Schiedam

In musea staan altijd drommen mensen voor zijn schilderijen. Bij de tentoonstelling ‘Rothko & ik’ in het Stedelijk Museum Schiedam heb je Rothko helemaal voor jezelf. Kijk in je eentje, staand of zittend, zonder telefoon, al kun je natuurlijk wel een foto maken. Voorafgaand aan het bezoek word je in de stemming gebracht met mindfulness-kijktips. De wachtruimte en tentoonstellingszaal zijn vormgegeven door stylist en tentoonstellingsmaker Maarten Spruyt. Hij zorgt voor rust en laat de kleuren zinderen. Als bezoeker mag je een tijdlang met het schilderij doorbrengen, tenzij er een grote rij staat. Dan geldt een maximum van 10 minuten per persoon. Bezoekers die het schilderij gegarandeerd een uurtje of misschien wel 24 uur voor zichzelf willen hebben, kunnen speciale tijdsblokken boeken. Voor kleine groepen wordt ‘Rothko & wij’ georganiseerd, met muzikanten, filosofen of dichters. Meer weten? Kijk op de website van het Stedelijk Museum Schiedam.

Boijmans bij de Buren

De internationale collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waaiert uit over Rotterdam. Zo’n 500 topstukken vinden bij acht buurlocaties in elf tentoonstellingen een plek. Bij de Buren ontstaan nieuwe dwarsverbanden en ontmoetingen tussen de collectie van Boijmans en die van de gastlocatie. Zo laat het Maritiem Museum een selectie zeegezichten zien en komen topstukken van onder andere Kandinsky terecht bij het Chabot Museum aan de overkant van de straat.  Zo hoef je de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen niet te missen tijdens de renovatie (en sluiting) van het museumgebouw. Een grootse samenwerking tussen Rotterdamse instellingen. 'Boijmans bij de Buren' wordt mogelijk gemaakt door stichting droom en daad.

Meer over Boijmans bij de Buren

Transit Boijmans Van Beuningen

Vanaf 2019 gaat het museum de noodzakelijke renovatie in. In die Transit-periode trekt het museum de stad Rotterdam en de wereld in om publiek te raken met zijn internationale topcollectie. Acht buurlocaties in de stad hebben sinds 8 februari een unieke samenwerking onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’. In elf verrassende tentoonstellingen houden zij uiteenlopende collectiestukken bezoekbaar. Boijmans opereert daarnaast in het buitenland, met reizende tentoonstellingen. Vanaf schooljaar 2019 maakt het museum Rotterdamse scholieren bekend met échte collectiestukken met ‘Boijmans in de Klas’. De droom is een locatie ‘op Zuid’, een proeftuin voor de jonge generatie, waaraan hard wordt gewerkt. Ondertussen vordert de bouw van Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld dat in begin 2021 opent en waar de 151.000 kunstwerken veilig worden getoond en verzorgd.

Meer over Boijmans in Transit

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door