Previous Next Facebook Instagram Twitter Back to top
t/m 14 januari 2018

Virtuositeit en verbeeldingskracht: Boijmans toont Rembrandt-etsen uit eigen collectie

De wereldberoemde schilder Rembrandt van Rijn was ook een virtuoze etser en prentkunstenaar. 60 prenten van hem zijn nu te zien in de presentatie 'Virtuositeit en verbeeldingskracht: Rembrandt-etsen uit eigen collectie'.

Samen met Dürer, Piranesi, Goya en Picasso behoort Rembrandt tot de allergrootste prentkunstenaars uit de kunstgeschiedenis. Zijn etsen zijn toonbeelden van virtuositeit en verbeeldingskracht. Ze zijn het resultaat van de nooit aflatende vernieuwingsdrang waarmee de kunstenaar de grenzen van dit medium heeft verkend. 

Europese bekendheid

Rembrandt verwierf met zijn grafische werk al tijdens zijn leven Europese bekendheid. Toen al keek men met bewondering en verbazing naar de spontane en ongedwongen lijnvoering, de bijzondere lichtregie en het intensieve gebruik van de drogenaald. Hoe gewild zijn etsen waren bij verzamelaars blijkt wel uit de bijnaam van een van zijn meesterwerken: De honderdguldenprent.

Eigen leermeester

Rembrandt was nog geen twintig toen hij voor het eerst ging etsen. Hij leerde zichzelf met vallen en opstaan de finesses van het vak, geïnspireerd door het werk van tijdgenoten. Etsen was voor hem niet slechts bijzaak. Hij wilde zich als graficus kunnen meten met de groten uit het verleden, zoals Lucas van Leyden en Albrecht Dürer. Zo bouwde hij een uitzonderlijk groot oeuvre op van ruim 300 prenten. De meeste hebben een Bijbelse voorstelling, maar daarnaast zijn nagenoeg alle andere genres vertegenwoordigd. 

Rembrandt-etsen uit eigen collectie

In de tentoonstelling zijn de 60 allermooiste en zeldzaamste bladen uit de collectie te zien. Daarbij horen landschapsprenten, zoals Landschap met drie boerenhuizen aan een weg, genrevoorstellingen, portretten, zelfportretten en religieuze taferelen zoals De heilige Hieronymus bij een knotwilg. Een hoogtepunt is ook De drie kruisen uit 1653-1655, misschien wel de indrukwekkendste en beslist de meest experimentele van alle Rembrandtprenten.

Naast deze hoogtepunten worden enkele latere afdrukken en kopieën getoond, waardoor de collectie in volle breedte zichtbaar wordt. Zo is bijvoorbeeld Een blinde liereman en zijn familie aan de deur van een huis in rode inkt niet door Rembrandt zelf afgedrukt maar door een latere uitgever die de hand had weten te leggen op de originele etsplaat. 

Het overgrote deel van de Rembrandt-grafiek van Museum Boijmans Van Beuningen stamt uit schenkingen, waarvan die van Adriaan Domela Nieuwenhuis (1923) de voornaamste is. De collectie telt ruim 200 bladen, met behalve eigenhandige afdrukken van de meester zelf ook postume afdrukken uit de 17de eeuw, herdrukken uit de 18de en 19de eeuw, kopieën en navolgingen. Een ruime selectie van deze prenten wordt nu voor het eerst als groep geëxposeerd. De prenten zijn met steun van de Stichting Boek en Wurm gerestaureerd en geconserveerd.