Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
t/m 12 mei 2019

Picasso op papier

De tentoonstelling ‘Picasso op papier’ is het startpunt van ‘Boijmans bij de Buren’, een unieke samenwerking tussen Rotterdamse musea om de collectie van Boijmans de komende jaren zichtbaar te houden in de stad.

Tot en met 12 mei is deze tentoonstelling, met speciale aandacht voor de prenten van Picasso, in de Kunsthal te zien. ‘Picasso op papier’ is de eerste van de elf tentoonstellingen. Vooral Picasso’s sculpturen en schilderijen zijn bekend, maar zijn prenten worden niet vaak vertoond.

Picasso op papier

Voor Pablo Picasso (1881-1973) was grafiek een kunstvorm waarin hij naar hartenlust kon experimenteren. Picasso maakte meer dan 2500 prenten in de meest uiteenlopende technieken. Museum Boijmans Van Beuningen heeft bijna vierhonderd prenten in de collectie, waarvan nu meer dan zeventig werken in de Kunsthal te zien zijn. Hoogtepunten in de tentoonstelling ‘Picasso op papier’ zijn de kleurenlino’s van stillevens, stierengevechten, mythologische voorstellingen en vooral vrouwen. De techniek van kleurenlino’s leerde Picasso zichzelf aan in 1958, toen hij al ver in de zeventig was.

Peter van der Coelen, conservator prenten en tekeningen, over de uitlichting van dit stuk van de collectie:

“Dat Picasso een genie was, kun je goed zien aan zijn grafiek. Het was een medium waarin hij zichzelf als kunstenaar steeds weer opnieuw uitvond. In de Kunsthal toont Boijmans de mooiste prenten uit de omvangrijke collectie Picasso-grafiek van het Prentenkabinet. Met een nadruk op de spectaculaire kleurenlino's die hij maakte tussen 1958 en 1963.”


Pablo Picasso

Pablo Picasso werd geboren in Málaga in Spanje. Zijn vader was een schilder die lesgaf aan de kunstschool en daarnaast was hij ook conservator bij een lokaal museum. Al vroeg liet Picasso een groot talent voor tekenen zien, en vanaf zijn zevende gaf zijn vader hem les in figuurtekenen en schilderen met olieverf. In 1895 vertrok de familie naar Barcelona, na het trauma van het overlijden van Picasso’s zusje aan difterie. Daar werd Picasso als dertienjarige aangenomen op de kunstacademie, nadat zijn vader had aangedrongen bij de school hem toe te staan toelating te doen. Later werd hij naar de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid gestuurd, de voornaamste kunstacademie in Spanje. Op zijn zestiende brak hij zijn formele educatie af en ging hij zijn eigen weg.

Als een van de meest invloedrijke kunstenaars van de 20e eeuw, maakte hij door de tijd heen onder andere sculpturen, prenten, keramiek, poëzie, en staat hij bekend om de medestichting van de Kubistische beweging en de grote variëteit aan stijlen die hij ontwikkelde. Picasso bleef zichzelf opnieuw uitvinden door de tijd heen, met verschillende stijlen in verschillende periodes. Hij wordt, beïnvloedt door zijn direct omgeving, situatie en muzes.

De vrouw als muze en model

Niet alleen in Picasso’s leven, maar ook in zijn werk hebben vrouwen een belangrijke rol gespeeld. Picasso’s creativiteit werd zelfs zo gestimuleerd door de levensgezellin of geliefde van dat moment, dat zijn omvangrijk oeuvre ook wel wordt ingedeeld naar de periode dat hij met een bepaalde vrouw samen was. Op een ets uit 1905, een van zijn vroegste prenten, komen we Madeleine tegen, een model waarmee hij een korte relatie had. De jonge Marie-Thérèse Walter, zijn minnares vanaf 1927, was de voornaamste muze voor de ‘Vollard Suite’ uit 1930-37. Deze serie is een hoogtepunt in Picasso’s grafische oeuvre. In de ‘Vollard Suite’ treedt de vrouw, in tal van variaties, op als model van een beeldhouwer. Ook wordt ze bemind en bespied door de minotaurus, half mens, half stier, in composities met sterk surrealistische trekken. In het late grafische werk blijven erotiek en voyeurisme belangrijke thema’s. Jacqueline Roque (1927-1986) is Picasso’s laatste levenspartner. Van alle portretten die Picasso heeft gemaakt, vormen die van Jacqueline de grootste groep.

Boijmans bij de Buren

De internationale collectie van Museum Boijmans Van Beuningen waaiert uit over Rotterdam. Zo’n 500 topstukken vinden bij acht buurlocaties in elf bijzondere tentoonstellingen een plek onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’. Bij de gastlocaties ontstaan nieuwe dwarsverbanden en ontmoetingen tussen de collectie van Boijmans en die van de buur. Zo laat het Maritiem Museum een selectie zeegezichten zien en komen topstukken van onder andere Kandinsky terecht bij het Chabot Museum aan de overkant van de straat. Zo hoef je de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen niet te missen tijdens de renovatie van het museumgebouw.

Meer over Boijmans bij de Buren

Transit Boijmans Van Beuningen

Vanaf 2019 gaat het museum de noodzakelijke renovatie in. In die Transit-periode trekt het museum de stad Rotterdam en de wereld in om publiek te raken met zijn internationale topcollectie. Acht buurlocaties in de stad hebben sinds 8 februari een unieke samenwerking onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’, waardoor de collectie zichtbaar blijft in de stad. Boijmans opereert daarnaast in het buitenland, met reizende tentoonstellingen. Vanaf schooljaar 2019 maakt het museum Rotterdamse scholieren bekend met échte collectiestukken met ‘Boijmans in de Klas’. De droom is een locatie ‘op Zuid’, een proeftuin voor de jonge generatie, waaraan hard wordt gewerkt. Ondertussen vordert de bouw van Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld dat in begin 2021 opent en waar de 151.000 kunstwerken veilig worden getoond en verzorgd.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door