Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten en marketing cookies om jouw ervaring op de website nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan. Wil je meer weten? Check dan onze cookies pagina.
Word Vriend
Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
Enkele hoogtepunten uit de beeldenverzameling van Museum Boijmans Van Beuningen te gast in de beeldentuin van het Erasmus MC. Op deze locatie in het ziekenhuis, waar het lichaam hoofdzaak is, verkennen de vijf sculpturen de kracht en kwetsbaarheid van wat het betekent om mens te zijn.
Voor kunstenaars is de menselijke vorm altijd een bron van inspiratie geweest: het lichaam, maar ook de emoties die ons mens maken. Vrolijk, verdrietig, bezorgd of in gedachten verzonken spiegelen de sculpturen zich aan het leven. En andersom, want als we onze fantasie de vrije loop laten zien we misschien wel iets van onszelf terug.
Met een theatraal gebaar of juist een bescheiden houding nodigen de beelden uit om stil te staan bij wie we zijn en hoe we onszelf zien en laten zien.
In het kader van de grootscheepse renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen blijft een deel van de museumcollectie zichtbaar bij buurtmusea en instellingen onder de noemer: ‘Boijmans bij de Buren’. De tentoonstelling ‘Mensbeelden - Kracht & Kwetsbaarheid’ in het Erasmus MC is de zesde in de reeks van elf tentoonstellingen.
Mensfiguren uit de collectie opgenomen in Erasmus MC
Vier van de vijf menssculpturen uit de museumcollectie sieren de overdekte tuin van het ziekenhuis. De iconische metershoge gietijzeren reus ‘Grosse Geister (Figur Nr. 8)’ van kunstenaar Thomas Schütte heet de bezoeker van het Erasmus MC vanaf heden een warm welkom bij de RG 101H ingang (vlakbij het atrium). In het ziekenhuis, waar het menselijk lichaam hoofdzaak is, wordt met deze tentoonstelling de kracht en kwetsbaarheid van het lichaam gevierd.
Aristide Maillol, ‘La Méditerranée’, 1902-1905, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Schenking Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1961
Aristide Maillol, ‘La Méditerranée’, 1902-1905
Deze figuur staat symbool voor de Middellandse Zee. Met haar ronde vormen en gladde huid is ze een toonbeeld van rust. In de vele vrouwsculpturen die hij heeft gemaakt, is Aristide Maillol op zoek naar een tijdloze harmonieuze vorm. Om dit te bereiken laat hij de regels van de anatomie los en stelt de lichaamsdelen voor als geometrische bouwstenen: de armen en benen zijn cilinders, de torso bestaat uit twee halve kegels, het hoofd en haar vormen twee in elkaar geschoven bollen. Wie goed kijkt, ontdekt bovendien een herhaling van driehoeken. Erg realistisch is ze niet, persoonlijke kenmerken ontbreken. Haar meditatieve houding nodigt vooral uit om zelf een moment van reflectie in te lassen.
Marcello Mascherini, ‘Nuda che ride’ (Lachend naakt), detail, 1953, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Schenking vertegenwoordigers van het Rotterdamse bedrijfsleven 1954.
Marcello Mascherini, ‘Nuda che ride’ (Lachend naakt), detail, 1953
Het silhouet van deze ranke figuur valt al van ver op. Steunend op haar rechterbeen kijkt ze met een lachend gezicht achterom. Flirt ze met een aanbidder? Of wijzen haar over elkaar geslagen armen op een binnenpretje? Bij brons denken we meestal aan een hard en monumentaal materiaal, maar in handen van de Italiaanse beeldhouwer Marcello Mascherini is het juist levendig. Om deze dame haar elegantie te geven, speelt hij met de verhoudingen: let maar eens op de extra smalle enkels en voeten, het opvallend kleine hoofd en pontificale achterwerk. Haar energie klinkt door in de hele houding: een alledaagse vrolijke noot vereeuwigd in brons.
Auguste Rodin, ‘Pierre de Wissant (Bourgeois de Calais)’ (detail), 1885-1886, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop 1939.
Auguste Rodin, ‘Pierre de Wissant (Bourgeois de Calais)’, 1885-1886
Met een dramatisch armgebaar geeft deze figuur zich over. Als geen ander is de Franse beeldhouwer Auguste Rodin in staat sculptuur tot leven te wekken. Pierre de Wissant is een van de vooraanstaande burgers van de Franse kuststad Calais die zich in 1347 ter executie aanbieden. Met deze heldendaad maken zij een einde aan de Engelse belegering en redden de inwoners van een hongerdood. Ter nagedachtenis hieraan maakt Rodin een monument van de zes figuren. In elk van hen brengt hij een andere emotie over, van angst en wanhoop tot aanvaarding. Door het beeld niet op een hoge sokkel te zetten, maar op ooghoogte, kijken we niet tegen deze held op. In plaats daarvan kunnen we meeleven met hem en zijn lot.
Charlotte van Pallandt, Zittend naakt met appel (detail), 1957-1959, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, schenking Firma Unilever N.V. 1959.
Charlotte van Pallandt, Zittend naakt met appel, 1957-1959
Deze dame is er even comfortabel bij gaan zitten. Luistert ze naar ons of ondersteunt ze haar hoofd om kort de ogen te sluiten voor een rustmoment? Hoewel het gezicht weinig prijsgeeft, is haar houding levensecht. Kijk maar eens naar de welving van de rug. Ruim twintig jaar lang legt Charlotte van Pallandt de spontane houdingen van het model Truus Trompert vast. Dat doet ze in snel geboetseerde, kleine sculptuurtjes. Dit is een zeldzame grote versie. Wie goed oplet kan de duimafdrukken van de kunstenaar nog zien. Met haar ruwe huid is ze misschien geen ideaalbeeld, maar juist daardoor des te meer uit het leven gegrepen.
Thomas Schütte, Grosse Geister (Figur Nr. 8), 1997, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, aankoop met steun van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en Konrad Fischer, 1998. Foto: Aad Hoogendoorn
Thomas Schütte, Grosse Geister (Figur Nr. 8), 1997
De iconische metershoge ‘Grosse Geister (Figur Nr. 8)’ van kunstenaar Thomas Schütte heet de bezoeker van het Erasmus MC vanaf heden een warm welkom bij de RG 101H ingang (vlakbij het atrium). Als een grote vriendelijke reus heeft deze gietijzeren figuur jarenlang de bezoekers begroet bij de ingang van Museum Boijmans Van Beuningen. Voor deze serie ‘grote geesten’ heeft de kunstenaar de figuren eerst in het klein geboetseerd uit een veter van zachte was. Als een spiraal draaide hij de was tot een menselijke vorm. Deze figuur zit vol tegenstellingen: luchtig en ballonvormig als een Michelin-mannetje, maar tegelijkertijd loeizwaar en gemaakt van hard materiaal. Hij is vriendelijk en monsterlijk tegelijk, indrukwekkend van lengte maar komisch in zijn houding. Ook de titel roept vragen op: is het een spookverschijning, of een eerbetoon aan de menselijke geest?
“Een goede buur is beter dan een verre vriend. Toen onze medewerking werd gevraagd, was de kunstcommissie onmiddellijk enthousiast, vooral omdat de tentoonstelling krachtige mensen uitbeeldt die emoties uitstralen die goed passen binnen de muren van ons ziekenhuis. Als je de beelden ziet zal je dat direct herkennen. Wij hopen dat onze patiënten en medewerkers de tentoonstelling waarderen en er troost of afleiding in vinden.”
Prof.dr. Jan van Saase, internist Erasmus MC en lid van de kunstcommissie.
Beeld op transport
Het werk 'Grosse Geister (Figur Nr. 8)’ van Thomas Schütte verhuist naar het Erasmus MC. Foto's: Aad Hoogendoorn.
Mensfiguren in de collectie
De collectie sculpturen van Museum Boijmans Van Beuningen is circa 3.000 werken groot en bevat onder meer mensfiguren. Krachtige lichamen, gebroken lichamen, hyperrealistisch en abstract, helden en anonieme figuren. Van kunstenaars als Salvador Dalí, Giambologna en Ossip Zadkine. Als geen ander verbeeldt Auguste Rodin de expressie van het menselijk lichaam met ‘Pierre de Wissant’; een studie voor de staande figuur die onderdeel is van de ‘Burgers van Calais’, een beeldengroep ter nagedachtenis aan de beëindiging van de bezetting van Calais. Een ander bekend mensfiguur is ‘Seated Child’ van Duane Hanson: dit nors kijkende jongetje met een chocoladereep in zijn hand is levensecht en heeft menig bezoeker van zijn stuk gebracht.
Boijmans bij de Buren
Tijdens de komende renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen blijft de collectie zichtbaar en toegankelijk in Rotterdam. De collectie van Boijmans waaiert uit over Rotterdam. Zo’n 500 topstukken vinden bij acht buurlocaties in elf fantastische tentoonstellingen een plek onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’. Bij de gastlocaties ontstaan nieuwe dwarsverbanden en ontmoetingen tussen de collectie van Boijmans en die van de buur. Zo laat het Maritiem Museum een selectie zeegezichten zien en komen topstukken van onder andere Kandinsky terecht bij het Chabot Museum aan de overkant van de straat. Zo hoef je de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen niet te missen tijdens de renovatie van het museumgebouw. ‘Boijmans bij de Buren’ wordt mogelijk gemaakt door Stichting Droom en Daad.
Vanaf 2019 gaat het museum de noodzakelijke renovatie in. In die Transit-periode trekt het museum de stad Rotterdam en de wereld in om publiek te raken met zijn internationale topcollectie. Acht buurlocaties in de stad hebben sinds 8 februari een unieke samenwerking onder de noemer ‘Boijmans bij de Buren’. In elf verrassende tentoonstellingen houden zij uiteenlopende collectiestukken bezoekbaar. Boijmans opereert daarnaast in het buitenland, met reizende tentoonstellingen. Vanaf schooljaar 2019 maakt het museum Rotterdamse scholieren bekend met échte collectiestukken met ‘Boijmans in de Klas’. De droom is een locatie ‘op Zuid’, een proeftuin voor de jonge generatie, waaraan hard wordt gewerkt. Ondertussen vordert de bouw van Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld dat in begin 2021 opent en waar de 151.000 kunstwerken veilig worden getoond en verzorgd.
De veiligheid van de bezoekers en medewerkers van het Erasmus MC komt op de eerste plaats. De tentoonstelling in het Erasmus MC is daarom tijdelijk niet te zien vanwege de landelijke coronamaatregelen.
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door: