Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Back to top
t/m 17 januari 2016

Magritte ontmoet de collectie

Het museum spande zich in om het schilderij ‘Le miroir vivant’ uit 1928 van René Magritte (1898-1967) aan te kopen. Het schilderij is een prachtige toevoeging aan de wereldberoemde collectie surrealistische kunst. Tot het einde van 2015 had het museum de tijd om de laatste 120.000 euro te werven. Daartoe stond een donatiebox op zaal. Het vroege werk van Magritte is sleutelstuk in de tentoonstelling die speciaal rondom het werk is gemaakt.

‘Le miroir vivant’ stamt uit een groep van ruim veertig woord/beeld schilderijen die Magritte maakt in de beginjaren van zijn carrière. In ‘Le miroir vivant’ zijn vier onderling verbonden wolkachtige witte vormen zichtbaar die elk zijn voorzien van een raadselachtige korte tekst. De woorden ‘personnage éclatant de rire’ (lachende persoon), ‘armoire’ (kabinet), ‘horizon’ en ‘cris d’oiseaux’ (vogelkreten) roepen talloze associaties op. Toch blijft de samenhang van de woorden en de betekenis van dit uitgesproken non-figuratieve schilderij lastig te doorgronden. Zelden komt een schilderij uit deze vroege jaren op de markt. Het werk is een belangrijke aanvulling op de latere, meer bekende werken van Magritte die zich al in de collectie bevinden. Het slaat bovendien een brug tussen het dadaïsme, surrealisme en popart. Artistieke stromingen die alle goed in de museumcollectie vertegenwoordigd zijn.

Onorthodoxe collectiepresentatie

In de knalgroen met knaloranje tentoonstellingsruimte fungeerde Margritte's woord-beeld schilderij Le Miroir Vivant als letterlijk schakelstuk. Conservator hedendaagse kunst Francesco Stocchi en de Amerikaanse kunstenaar Alex da Corte zijn voor de tentoonstelling een samenwerking aangegaan. De twee zien het schilderij van Magritte als beginpunt waaruit verhalen ontspinnen. Zij doen zelf in 2 zaalteksten een aanzet voor wat die verhalen kunnen zijn, maar willen vooral dat bezoekers zelf associatief hun eigen verhaal ontdekken. Met vijftig schilderijen, sculpturen, foto’s en installaties van kunstenaars als Jim Shaw, Dan Flavin, Francis Picabia, Barbara Hepworth, Gilbert & George, Duane Hanson en Krijn de Koning werden artistieke dwarsverbanden gelegd tussen de kunstwerken onderling en in relatie tot Magritte’s meesterwerk.

Conducting Boijmans

In de documentaire ‘Conducting Boijmans’ van regisseur Sonia Herman Dolz is te zien hoe museumdirecteur Sjarel Ex het woord-beeldschilderij van Magritte op het spoor komt. De documentaire ging op het IFFR 2015 in première en dong mee met de Gouden Kalf Competitie van het Nederlands Film Festival. Op 21 januari 2016 was de documentaire nogmaals te zien bij ‘Het Uur van de Wolf’ (NPO 2, 23.00 uur).

De volgende fondsen hadden reeds toegezegd bij te dragen aan de aankoop van het schilderij:
De Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Dura Kunstfonds, Fonds Willem van Rede, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, VSBfonds, en het Prins Bernhard Cultuurfonds.