:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

[H]erkennen Herbouwen – Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden

Kunsthal Rotterdam presenteert in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen ‘[H]erkennen Herbouwen – Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden’. Een tentoonstelling samengesteld door kunstenaar en gastcurator patricia kaersenhout ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden.

Kunsthal

Opkomende kunstenaars

In '[H]erkennen Herbouwen' wordt met een hedendaagse blik gekeken naar het fenomeen ‘wonderkamer’. Deze rariteitenkabinetten waren in de 17e en 18e eeuw populair onder de gegoede bevolking en dienden als voorloper van moderne musea. In de tentoonstelling draait patricia kaersenhout het perspectief om en presenteert de dominante westerse cultuur als curiositeit. Ze onderzoekt waarom het moeilijk is de keerzijde van het kolonialisme en de erfenis ervan bespreekbaar te maken. Opkomende kunstenaars Bouba Dola, Tommy van der Loo, Devika Chotoe, Ada M. Patterson en antropoloog en schrijfster Gloria Wekker creëren nieuwe werken voor deze kunstinstallatie. Het publiek wordt door hen uitgedaagd met een nieuw perspectief naar ons koloniale en slavernijverleden te kijken.

Opkomende kunstenaars
Tommy van der Loo in de tentoonstelling '[H]erkennen Herbouwen'. Foto: Bas Czerwinski.

Rotterdam in heden, verleden en toekomst

Eén op de acht inwoners van multicultureel Rotterdam kent een tot slaaf gemaakte voorouder. ‘[H]erkennen Herbouwen’ laat zien dat racisme doorwerkt in het heden en de toekomst van de stad en dat het essentieel is om hierover in gesprek te gaan. De tentoonstelling belicht de beladen koloniale achtergrond van Rotterdamse kunst- en erfgoedcollecties. Er zijn onder andere meer dan 30 kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen te zien, aangevuld met werken en objecten uit andere Rotterdamse museumcollecties en het Stadsarchief. In samenwerking met Verhalenhuis Belvédère komen vijf Rotterdammers in de tentoonstelling aan het woord waardoor de impact van het verleden op het heden zichtbaar wordt.

Lees meer op de website van de Kunsthal

Het koloniale verleden van de museumcollectie

Vanuit Museum Boijmans Van Beuningen was conservator Alexandra van Dongen betrokken bij de conceptontwikkeling, de samenstelling en inrichting van '[H]erkennen Herbouwen'. Eerder was zij betrokken bij het Rotterdamse onderzoek naar het koloniale en slavernijverleden en toonde ze in het Depot haar doorlopende onderzoeksproject 'Unpacking Boijmans'. Voor wie de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen mist, zijn er veel collectiestukken te zien in Kunsthal Rotterdam: Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Sarah Lucas, Atelier Van Lieshout, Bas Jan Aders I'm too sad to tell you en Rob Scholtes nog altijd zeer provocatieve Utopia vormen slechts een greep uit wat er te zien is. 

Foto door: Marco Swart

Videoserie [H]erkennen Herbouwen

In een driedelige serie laat OPEN Rotterdam de verhalen achter de tentoonstelling ‘[H]erkennen Herbouwen’ zien. OPEN Rotterdam gaat in gesprek met gastcurator patricia kaersenhout, die bezoekers aan wil zetten tot reflectie.

Bekijk de serie hier

Beeld in header: Roy Lichtenstein, Huilende vrouw, 1963, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.