:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
12 November 2014

Vijf redenen voor museumbezoek met de klas

Eerder dit jaar verscheen een boeiend en belangwekkend onderzoek naar de effecten van museumbezoek. Onderzoekers onderzochten zo’n 10.000 leerlingen en 500 leerkrachten na een (eerste) bezoek aan het Chrystal Bridges Museum of American Art in Northwest Arkansas, en vergeleken deze met eenzelfde groep die het museum niet bezocht. De resultaten zijn spectaculair en heel veelzeggend.

Een kleine greep:

Kinderen in achterstandsgebieden profiteren relatief meer van de positieve effecten van een museumbezoek

Kinderen in achterstandsgebieden profiteren relatief meer van de positieve effecten van een museumbezoek

- leerlingen die het museum hebben bezocht onthielden de kleinste details van de overgedragen kennis.

- op het gebied van kritisch denken scoren kinderen die het museum hebben bezocht gemiddeld 9% hoger dan kinderen die niet naar het museum zijn geweest. Maar nog opvaller is dat deze score veel hoger uitvalt bij kinderen in achterstandsposities. Daar kan de vooruitgang oplopen tot zo’n 30%

- museumbezoek vergroot het ‘historisch-empatisch vermogen’, het vermogen je in te leven in mensen in andere tijden en op andere plekken met gemiddeld 6%. Ook hier ligt het effect aanzienlijk hoger bij kinderen in achterstandsgebieden, oplopend tot zo’n 15% verbetering ten opzichte van kinderen die niet naar het museum zijn geweest.

- museumbezoek draagt bij aan tolerantie. Gemiddeld scoorden kinderen die naar het museum waren geweest 9% hoger dan kinderen die niet kwamen. Bij kinderen uit landelijke gebieden lag dat percentage op 13%

- de toename van de belangstelling voor kunst en musea steeg gemiddeld 8% na een museumbezoek. Opnieuw lag deze score enkele procenten hoger bij leerlingen in achterstandsgebieden.

Indrukwekkende scores, die zichtbaar maken welke maatschappelijke betekenis musea  hebben. Zeker in een stad als Rotterdam, waar relatief veel leerlingen in achterstandsposities wonen, zou museumbezoek vast onderdeel moeten zijn van het curriculum van alle scholen. Misschien iets voor het nieuwe Rotterdamse onderwijsbeleid?

Download hier het volledige onderzoek. 

Catrien Schreuder