:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
23 November 2018

Leerlingen van het Libanon Lyceum adviseren over ‘Boijmans in de Klas’

‘Hoe kan Museum Boijmans Van Beuningen op een hoogwaardige, veilige en aantrekkelijke manier werken uit haar collectie tonen terwijl het museumgebouw zelf dicht is?’ Met deze probleemstelling werden de technasium-tweedeklassers van het Libanon Lyceum in Rotterdam binnen het vak ‘onderzoek & ontwerp’ aan het werk gezet. De leerlingen kregen de opdracht een spannend en origineel ontwerp te maken vanuit hun eigen belevingswereld.

De opdracht voor de leerlingen van het Libanon Lyceum maakt onderdeel uit van een groter onderzoek van de afdeling educatie van Museum Boijmans Van Beuningen. Wanneer het museumgebouw na 26 mei 2019 tijdelijk haar deuren sluit voor de renovatie, moeten de ruim 26.000 scholieren die jaarlijks het museum bezoeken op een andere manier bediend worden. Afdeling educatie onderzoekt de mogelijkheden om de museumervaring naar de klassen te brengen. Kunnen de scholieren niet naar ons toe komen, dan komen wij wel naar hen! Onder de naam ‘Boijmans in de Klas’ zullen onze museumdocenten, met échte collectiestukken, inspirerende lessen gaan geven aan (Rotterdamse) scholen. Maar wat is er bij deze ontwikkeling van dit programma belangrijker dan de mening van de scholieren zelf? Welke mogelijkheden zien zij?

Woordweb van de leerlingen

De aftrap van de opdracht vond begin september plaats in het museum. De leerlingen van het Libanon Lyceum kregen als echte ontwerpers de opdracht gepresenteerd van opdrachtgever Inèz Veldman (medewerker onderwijs). Nadat de huidige situatie, de probleemstelling én de eisen helder waren kregen de leerlingen een rondleiding door het museum. Naast aandacht voor de kunst was er ook aandacht voor de rest van de ruimte: alles maakt onderdeel uit van de beleving en alles kan dus relevant zijn voor het onderzoek. Vol ideeën en enthousiasme over de opdracht vertrokken de leerlingen weer naar school. In de weken die volgden, werkten zij aan de opdracht.

‘Wat vind jij het tofste kunstwerk uit de collectie?’ en ‘Hoe ziet jouw ideale museumervaring – zonder museum – eruit?’ Na weken van brainstormen, onderzoeken en ontwerpen presenteerde de leerlingen op 8 november vol trots hun resultaten. Leerlingen vertellen dat ze met veel plezier aan de opdracht hebben gewerkt: ‘Dit was onze leukste opdracht tot nu toe’ vertelt Sjakiel, ‘omdat dit voor kinderen bedoeld is kan je heel creatief zijn.’ De ontwerpen lopen uiteen: van een busje waarin je digitaal je eigen ‘Verboden af te beelden’ van René Magritte kunt maken, tot een gastles waarin met de hele klas een héél groot kunstwerk wordt (na)gemaakt. Zelfs een beeldende kunst- en theaterfestival compleet met opvouwbare tenten en komedieacts komt voorbij. De leerling-ontwerpers zijn het met elkaar eens dat de educatieprogrammering van het museum tijdens de renovatie niet verloren gaat. Als je zelf iets kunt dóen of helemaal omringt kunt worden door de kunst geeft dat juist een hele gave nieuwe ervaring vinden zij. Ze zien mogelijkheden met VR-brillen, 360-gradenprojecties en crossovers met andere kunstdisciplines. De ontwerpen zijn grappig, creatief en innovatief. De frisse blikken van de scholieren geven goede input voor de verdere ontwikkeling van Boijmans in de Klas!

Boijmans in de Klas zal vanaf schooljaar 2019 – 2020 worden aangeboden aan primair- en voortgezet onderwijs scholen in (regio) Rotterdam.

Tessa Bosch, stagiaire onderwijs