:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
3 June 2020

KUNST/WERK: een online mbo kunstproject

geschreven door Inèz Veldman Onderwijs Museum Boijmans Van Beuningen

Als lerende organisatie in transitie willen wij graag van mbo studenten weten welke rol verhalen, beeldcultuur en kunst spelen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en wat hun ideeën zijn over het museum van de toekomst. In samenwerking met Zadkine Startcollege hebben we het project KUNST / WERK opgezet, een speciaal beroepenprogramma. Midden in coronatijd starten we met een serie online masterclasses die zal leiden tot een tentoonstelling op Boijmans' instagram gemaakt door mbo studenten.

‘Waarom met ons?’
Afgelopen februari startten we het project KUNST/WERK en bezochten vier klassen van Zadkine Startcollege in Rotterdam Zuid voor een workshop waarbij onze art handlers kunstwerken in de klas meenamen. Dit tot verbazing van de studenten: ‘waarom komen jullie met kunstwerken naar ons toe?’. Veruit de meerderheid was nog nooit in het museum geweest. Een enkeling kende Boijmans omdat het wordt omgeroepen bij metrohalte Eendrachtsplein. Toch willen we juist ook van deze jongeren horen wat hun visie is op het museum van de toekomst. Hoe kan het museum ook voelen als plek voor hen? Misschien zelfs een plek waar ze later als werknemer aan de slag kunnen.

Museum van ontmoetingen
Met studenten van de richting verkoop & ondernemen en horeca stappen we in een vervolgtraject en focussen we ons op het museum als ontmoetingsplek. Wat is ontmoeten? Wat is gastvrijheid? Wat is een fijne plek of manier om ontmoeting tot stand te laten komen? Dit sluit aan bij hun eigen toekomstige loopbaan maar ook bij bijvoorbeeld burgerschap, bovendien doen we een beroep op hun verbeeldingskracht en creativiteit. De studenten krijgen masterclasses van kunstenaar Maarten Bel die met hen toe zal werken naar de eindpresentatie. Regelmatig zullen er gasten aansluiten voor het delen van ervaring en expertise zoals een fotograaf, een expert social media en het hoofd van horeca en de museumwinkel.

Maarten Bel in gesprek met de studenten. Foto: Marwan Magroun

Plezier van kijken
Vanwege de corona-maatregelen kunnen we niet fysiek samenkomen. Omdat de studenten niet gewend zijn als groep online les te krijgen, starten we met een introductievideo en opdracht die ze in hun eigen tijd kunnen doen waarin we aankondigen dat we de week erna elkaar om online zullen ontmoeten. Studenten krijgen als kennismakingsopdracht zichzelf voor te stellen aan de hand van drie collectiestukken van het museum. De inzendingen met soms poëtische zinnen die de keuze voor het kunstwerk toelichten ontroeren. Naast nieuwsgierigheid en plezier in het kijken blijkt er herkenning uit, maar ook dromen en verlangens. Hieronder enkele citaten van de studenten bij de gekozen kunstwerken:

‘het laat me een beetje denken aan hoe ik altijd uit het raam staar en aan het dagdromen ben’

‘Het vloeit lekker over in elkaar en daardoor wordt het een soort sierlijk festijn waar je toch wel eens aan zou willen deelnemen’

‘ik zou zo’n speciaal ding wel thuis willen. Iets dat niemand aan mag raken.’

‘ik vind het geweldig om er naar te kijken, het geeft je rust.’

Vervolg
De komende weken zullen we de studenten wekelijks (online) ontmoeten. Vanaf 6 juli zullen de resultaten van de brainstormsessies en workshops te zien zijn in de vorm van een tentoonstelling op instagram van Museum Boijmans Van Beuningen. Na dit eerste traject volgen er komend schooljaar nog twee trajecten met andere beroepsopleidingen. Dit project is mogelijk dankzij de programmaregeling ‘Kunsteducatie voor mbo’ers’ van Fonds 21.