:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Allegorie op het geduld en het geloof

Allegorie op het geduld en het geloof

Paulus de Kempenaer (in 1600-1606)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Allegorie op het geduld en het geloof
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt en goudverf, grijs en groen gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt (aan de boven- en onderzijde afgesneden)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 298 mm
Breedte 189 mm
Makers Tekenaar: Paulus de Kempenaer
Inventarisnummer PdK 1 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in 1600-1606
Signatuur 'Kampeneere Pingebat / Et Scribebat Rotterodami 13.Aug: 1600' (gesigneerd en gedateerd, r.o., in pen in bruine inkt)
Watermerk geen
Conditie vlek op cartouche linksboven, foxing
Inscripties zie de catalogustekst
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 455; cat. 1869 nr. 335; Cat. 1901, nr. 410 (fl. 5,-); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Van Paulus de Kempenaer kennen we diverse tekeningen en emblemen, op losse bladen of opgenomen in manuscripten, die zich vaak moeilijk precies laten duiden.1 Deze Rotterdamse tekening werd in de summiere bestandscatalogus uit 1852 eenvoudigweg aangeduid als ‘Eene zinnebeeldige Teekening’. Tekst voert hier echter de boventoon: het blad bevat diverse gekalligrafeerde diverse teksten, spreuken en Bijbelse referenties, waarvan de exacte betekenis niet in een oogopslag duidelijk is. Wat de interpretatie bemoeilijkt, is dat de teksten in beide kantlijnen geschreven zijn in een bijzonder klein en kriebelig handschrift, wat ze grotendeels onleesbaar maakt.2

Op de tekening staat tweemaal de datum 13 augustus 1600, namelijk op de sokkel in de bovenste helft van de voorstelling en rechtsonder, bij de signatuur van De Kempenaer. Daarnaast zijn er nog drie data geschreven: 3 januari 1606 (in het kleine opschrift boven de cartouche met het opschrift Gherechticheit), 8 april 1606 (halverwege de tekst in de linkerkantlijn op de onderste helft van de voorstelling) en 4 juli 1606 (geheel linksonder, in een lichtere kleur inkt). Dit duidt erop dat de kunstenaar zijn blad zes jaar na het ontstaan ervan, van aanvullingen voorzag.

De voorstelling bestaat uit twee delen. Bovenaan staat het motto: Onthoūdt ū van allen boosen schijn. Thessaloníca.5/.x 22./Eccl.3 Daaronder leidt Gerechtigheid – verbeeld door een naakt kind met een palmtak der overwinning in de hand – de Reden met zich mee, gepersonifieerd door een ram.4 Links daarvan staat een sokkel met het opschrift: Term:/en:of:/t pale/der/Paci:/en:/tie./13. a:/ugu/sti/16/00 – ofwel, de sokkel van de Lijdzaamheid of het Geduld. Op de sokkel zit de personificatie van Geduld: een vrouw met lam op haar schoot en daarboven een oog omgeven door stralenkrans – het oog van God.5 Op de spreukband boven haar staat vincendo (‘door te overwinnen’ of ‘al overwinnende’), met daaronder – later aangebracht in pen en bruine inkt en deels onleesbaar – Sarai3 Jan. 1606./….6

Op de cartouche links van de sokkel staat de tekst:

Job.28./ Daer is een plaetse/ daermen Sapphir vint/ ende aerdeñ clompen/ daer goūdt is. den./ padt en heeft geen vogel/ gehent ende geens/ giers ooge gesien/die stoūte leeukens/ hebben daer niet op/ getreden ende geen/ leeuw heeft daerop gegaē.7

In de cartouche boven de ram staat:

prouerb.30/ Drij dingen hebben/ eenensijnen ganck ēn/ tvierde gaet gants wel/ den leeuw machtich on/ der de dierē ēn en heert hem/ niet om voor yemant, eenē/ hasewint van goede lendēn/ eñ eēnē RAM ende den coninc/ tegen de welcken hē niemat stel[..8

In de cartouche rechtsboven de ram staat: Hosrahna.apoc.6/12.9  En in de cartouche geheel rechts vervolgens:

Die oūerwint/ dien sal ick/ geuen te eten/ van den boom/ des leūens die/ midden inden/ paradyse is. Apoc/ 2.7.10

In de onderste helft van het blad luidt de centrale tekst:

Sūlck mensch’  Seght den wijsen/

Dūncken syne wegen Lecht/

Diens eijnde syn Siele tot der dood’eeūwich leijden/

Daerom oock xps hem den eenigen seght/

Als oock die waerheyt en d’leven in eeuwicheijden/

Būijten d’welcke, d’onse is vol van ijdelheijden/

En zoo wijt verscheijden, van Gods goetheyt voorwaer/

dat met geenerley quaden men can onderscheyden/

Des menschen boosheyt, en loosheyt voor en naer/

Als door eenen affgrondt als dat die scheūre. daer/

Lazarūs in Abraha schoot werd’ geuonden, ons aenwyst:/

Ghy menschen dan Schriftlyck, die dit verstaet claer,/

Uwen wech Insiet en In trouw’en Lieff d’oprijst:/

Want diess echt doet Gode naem weldoende pryst/

En sal syn geslecht S’heeren segen beerūen/  [= beërven]

Want niet batet goett, als hij sterūen moet, en die heele [getekend symbool voor wereld] deru[n]. [= derven]

 

Rechts in de kantlijn staan (onder een vrijwel onleesbare tekst) referenties naar Bijbelpassages:

Ecclessiasten 1./

Psalm 52.x 7./

Luca, 12.x.12.20.21./

[…] 26.x.9…

Luca.16x26/

Jeremia/

1 Corinthiërs 13/

Lucas 12 x 43

Linksonder in de kantlijn staat een verwijzing naar 1 Timotheüs 6, met daaronder in een lichtere kleur inkt:

O woud u god dy leeuw/

beswaert…..

.. 4.July 1606.11

De Kempenaer voorzag zijn emblemen vaker van een groot aantal Bijbelse referenties.12 In algemene termen is de boodschap van het Rotterdamse blad dat de mens zich moet onthouden van het kwaad en dat hij geduld, gerechtigheid en liefde moet nastreven, maar bovenal: dat alleen het geloof in God de enige weg is tot het eeuwige leven.

Deze boodschap past in de protestantse kringen waarin De Kempenaer verkeerde en sluit, door de grote nadruk op het Schrift, aan bij het bijbels humanisme van Erasmus. De Kempenaer stond bij het propageren van deze boodschap in woord en beeld niet alleen. Zo kennen we ook van de protestantse dichter, rederijker en prentenontwerper Willem van Haecht (ca. 1527- in of na 1583) – net als De Kempenaer aanhanger van Willem van Oranje en actief in Antwerpen in de jaren 1577-1580 – prenten die de nadruk leggen op lijdzaamheid, verdraagzaamheid en geloof in God en waarvan de onderschriften eveneens zijn doorspekt met Bijbelreferenties.13

Voor wie De Kempenaer dit kalligrafische blad maakte, is niet bekend. De latere aanvullingen doen vermoeden dat hij het in ieder geval de eerste zes jaar zelf bezat of er de beschikking over had.

Noten

<

1 Zie daarvoor Hamilton 1980 en Hamilton/Obbema 1991 (over drie emblemen van De Kempenaer opgedragen aan Petrus Plancius). Zie voor een tekening van de kunstenaar in Amsterdam, Rijksmuseum (inv. nr. RP-T-1955-35), Schapelhouman 1987, nr. 48.

2 Hetzelfde kriebelige handschrift treffen we bijvoorbeeld aan in een aantekenboek van De Kempenaer in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1935-154, zie Schapelhouman 1987, nr. 48 (n. 3).

3 Dit opschrift (in pen en bruine inkt) is 1 Thessalonicenzen 5:22: ‘Onthoudt u van alle soorten van kwaad’. Wat met Eccl bedoeld is, is niet duidelijk.

4 Met in de cartouches respectievelijk (beide in pen en goudverf) Gherechticheit en Reden.

5 Het is moeilijk te zien, maar mogelijk is ter hoogte van haar borst een gevleugeld hart uitgebeeld.

6 Uit de groene wolk links komt een hand; onduidelijk is wat deze hand vasthoudt.

7 Job 28:1: ‘Er zijn er wel oorden, waar men het zilver te voorschijn brengt, en plaatsen, waar men het goud wast.’ Gevolgd door Job 28:7-8: Het pad daarheen – geen roofvogel kent het, het oog van de gier bespeurt het niet; de trotse dieren betreden het niet, de leeuw schrijdt er niet over.’

8 Spreuken 30: 29-31: ‘Deze drie hebben een statige tred, ja, vier een statige gang: de leeuw, de held onder de dieren, die voor niets of niemand terugdeinst; de windhond, of de geitebok en een koning wiens krijgsvolk met hem is.’

9 Inhoudelijk lijkt het aannemelijker dat hier Openbaring 5:12 bedoeld is: ‘Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.’

10 Openbaring 2:7: ‘Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.’

11 In de tekst in de linkerkantlijn zijn alleen een paar  woorden te ontcijferen, zoals Tyrany in de eerste regel en dwoordt Godts in de elfde regel.

12 Bijvoorbeeld in de drie emblemen die hij maakte voor Petrus Plancius, zie Hamilton 1991.

13 Zie Y. Bleyerveld, ‘Prints as perfect means of communication. Allegorical prints with moral and religious messages invented by Willem van Haecht’, bijdrage in: Bart Ramakers (ed.), Understanding Art in Antwerp. Classicising the Popular, Popularising the Classic (1540-1580), Leuven/Parijs 2011, pp. 93-107.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paulus de Kempenaer

Brussel circa 1554 - Den Haag 1618

Bekijk het volledige profiel